Kategorie
Značky
Regiony
 
 

ADAC: nejspolehlivější jsou vozy Audi

Němečtí výrobci automobilů v čele s Audi a BMW letos počtvrté za sebou zvítězili v žebříčku neporuchovosti, který na základě údajů z minulého roku každoročně zveřejňuje německý autoklub ADAC. Auta od německého Fordu naopak loni patřila mezi nejporuchovější.

Škoda Fabia se umístila na podprůměrném 23. místě z 32 hodnocených malých vozů a Škoda Octavia na páté příčce mezi 11 hodnocenými vozy střední třídy. 

ADAC zjistil, že německé automobily lze rozdělit do dvou skupin, na "ušlechtilou třídu" a zbytek. Do první patří kromě Audi také další výrobci luxusních vozů BMW a Mercedes. 

Nejkvalitnější vozy podle ADAC vyrábí Audi. Automobilka z bavorského Ingolstadtu obsadila první místa ve třech kategoriích díky modelům A2, A3 a A6. Mercedes C je nejspolehlivějším autem ve střední třídě, v třídě sportovních vozů a kabrioletů se nejlépe umístil BMW 3er Cabrio/Coupe. BMW X3 zase dopadl nejlépe mezi terénními automobily. 

Za loňský rok tak obsadili němečtí výrobci první příčky v sedmi z osmi hodnocených třídách. Nejkvalitnějším velkým rodinným vozem (vanem) je Volkswagen Sharan. Pouze v kategorii malých vanů se nejlépe umístil francouzský Citroën Xsara/C4 Piccasso. 

V poli poražených naopak skončily značky Ford a Opel. Ford vyrábí nejporuchovější auta hned ve čtyřech třídách, v nichž se na chvostu umístily modely Ka, Mondeo, S-Max a Transit. Proti Opelu hovoří zejména poslední místo modelu Opel Signum v horní střední a horní třídě. 

Mezi neněmeckými výrobci si nejhůře vedly francouzské automobilky Peugeot a Renault, což ale není ničím novým. Například Peugeot 307 byl v Německu loni nejporuchovějším vozem nižší střední třídy, Peugeot 206 CC zase v třídě sportovních vozů a kabrioletů. Absolutně nejhůře ze všech hodnocených vozů dopadl Renault Mégane, rok výroby 2003. 

Překvapivé podle expertů je, že z kvality dále ubraly japonské značky, které dříve platily za obzvlášť nezávadové. Nyní skončily mezi průměrem. Nejspolehlivějším importovaným vozem na německém trhu však přesto byla Toyota Aygo, která je v třídě malých vozů téměř stejně neporuchová jako Audi A2. 

Nejčastější příčinou poruch bývá vybitá baterie nebo nefungující elektronika. Tento trend je stále výraznější, loni činily problémy s elektrikou 40 procent všech poruch, což je o čtyři procenta více než v předchozím roce. ADAC to přičítá i rostoucímu množství elektrospotřebičů, které jsou běžnou výbavouaut. 

Statistika, kterou ADAC sestavuje od roku 1978, je pro mnoho Němců rozhodujícím kritériem při rozhodování o koupi nového vozu. Aktuální výsledky jsou založeny na vyhodnocení 2,5 milionu z celkem 3,7 milionu loni zaznamenaných poruch, k nimž vyjížděli "žlutí andělé" ADAC. 

Do statistiky ADAC zahrnuje pouze modely, které se beze změn vyrábí nejméně tři roky a jichž se v Německu za rok prodalo alespoň 10.000. Německá statistika tak nezahrnuje například zahraniční výrobce luxusních vozů jako Lexus, neboť ty jsou na německých silnicích vzácným zjevem. 

Nejúspěšnější značkou v historii hodnocení ADAC je japonská Toyota. Některý z vozů této značky se umístil na některé z prvních příček celkem pětatřicetkrát. Dalšími značkami, které se v průběhu let v Německu staly synonymem pro spolehlivost, jsou Mercedes, Audi, Mazda nebo Mitsubishi. Na chvostu historického žebříčku jsou naopak Fiat, Renault či Opel.

30.duben 2009