V Ústavu jaderného výzkumu v Řeži u Prahy ukončil ve středu 5. září svou pouť po ČR i SR bílý Opel Ampera, jehož řidič – publicista a elektromobilní nadšenec Jakub Špaček – se snažil maximum cesty absolvovat na elektřinu.
Jakub a „jeho“ Ampera najeli během své třináctidenní prezentační pouti po českých a slovenských dealerstvích značky Opel celkem 2736 kilometrů, na kterých si vystačili pouze se 31,2 litry benzinu – průměrná spotřeba benzinu tedy činila jen 1,14 l/100 km! Projekt Ampera e-Motion 2012 si kladl za cíl především seznamovat klienty dealerů Opel s novým elektromobilem, který patří do kategorie E-REV elektromobilů s tzv. prodlužovačem dojezdu. „Provozní náklady jsou v závislosti na odběrním tarifu elektřiny 2,5x až 5x nižší než u srovnatelného vozu se spalovacím motorem. A dojezd Ampery na elektřinu vyhovuje životnímu stylu a potřebám výrazné většiny evropských řidičů. Určitě nejsilnější stránkou Ampery je ale její schopnost plynule pokračovat v jízdě i po vybití baterií – a právě to rekordní jízda skvěle prokázala,“ říká ředitel Opelu Pavel Šilha.
Kilometr za korunu
Při rekordní 2736 km dlouhé jízdě spotřebovala Ampera 299,9 kWh elektřiny a 31,2 l benzinu. To při průměrné ceně elektřiny pro domácnost 4,54 Kč/kWh a průměrné ceně benzinu 38,20 Kč/l znamená náklady jen 0,93 Kč/km… běžný vůz třídy Ampery se podobně výkonným zážehovým motorem by tuto vzdálenost ujel s náklady přibližně 2,63 Kč/km, tedy téměř třikrát dráž! A to při výraznějším využití levnějšího tzv. nočního proudu pro nabíjení Ampery by byly její náklady na ujetý kilometr ještě zřetelně nižší…
Žádný strach z omezeného elektrického dojezdu
Podle stylu jízdy a aktuálních jízdních podmínek ujede Opel Ampera čistě jen na energii z akumulátorů 40 km až 80 km. Jakub Špaček ale dokázal v běžném provozu často „dávat“ 100 km i více – na rovinatých moravských silnicích zajel osobní rekord 127 km. „Ani při tomto nejdelším elektrickém přejezdu jsem samozřejmě neriskoval a nejel extrémně pomalu – rychlost jsem udržoval většinou mezi 60 a 70 km/h,“ přibližuje jízdou svoji taktiku řidič rekordní Ampery. Průměrný denní nájezd „rekordní“ Ampery činil 210 km, což je mnohonásobně více, než ujede průměrný český řidič. I v tomto ohledu tedy Ampera prokázala bezproblémovou použitelnost v běžném každodenním provozu.