Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Audi registruje každý den tři nové patenty

Oddělení technického vývoje, které zaměstnanci Audi nazývají interně zkratkou „TE“, realizuje inovace od prvního nápadu až po uvedení na trh. Podle zpravodaje „Audi TechFocus“ je značka v současnosti německou jedničkou v počtu patentů pro elektrické pohony.

V roce 1970 – tedy přesně před 50 lety – se oddělení technického vývoje přestěhovalo do prvních nových budov, které vyrostly na severním okraji Ingolstadtu. Od té doby je tento areál nepřetržitě rozšiřován. V současnosti se jen v Ingolstadtu zabývá výzkumem a vývojem téměř 10 000 techniků a inženýrů.

Společně s bezmála dvěma tisíci zaměstnanci TE v Neckarsulmu a vývojáři v provozech Győr, Peking a San José Chiapa tvoří inovační laboratoř čtyř kruhů. Měřítkem značné inovační síly značky je počet patentových přihlášek.

Kolik patentových přihlášek podává Audi ročně?

V roce 2019 to bylo více než 1200 patentových přihlášek. Na každý den v roce tedy vycházejí více než tři podané patentové přihlášky. V souladu s proměnou společenského uvědomění se mění témata a zaměření patentů. Dříve to byly především nápady a vynálezy v oblastech podvozku nebo klasických technologií pro motory a převodovky. V současnosti je pozornost zaměřena hlavně na digitalizaci a elektromobilitu. Společnost Audi je v současnosti na celém světě držitelem cca 13 000 patentových rodin, což představuje přibližně 23 000 jednotlivých patentů a patentových přihlášek. Pro náročně procedury zaměstnává Audi specializované patentové zástupce. „Zabezpečujeme nápady a vynálezy našich inženýrů, a tím i náš ‚Náskok díky technice‘,“ vysvětluje Jama Askaryar, odpovědný patentový zástupce pro elektrické a hybridní pohony.

AUDI AG vede v Německu v počtu patentových přihlášek pro elektrické pohony

Zatímco mnozí konkurenti kupují technologie elektrického pohonu od externích dodavatelů, Audi je v mnoha oblastech vyvíjí vlastními sílami. Jako nejinovativnější prémiová značka je Audi v Německu lídrem v počtu patentových přihlášek pro elektrické pohony. Dokazují to i statistické ukazatele. Podle vyhodnocení Německého patentového a známkového úřadu DPMA (Deutsches Patent- und Markenamt) a Evropského patentového úřadu EPO (European Patent Office) bylo v roce 2019 přihlášeno celkem 660 patentů s účinností jen pro Německo. Tyto přihlášky se týkají pouze vozidel s elektrickým pohonem. V porovnání s rokem 2017

to představuje nárůst o 42 procent. Značka Audi přitom obsadila s 57 patentovými přihláškami pro externě nabíjitelné hybridní modely a elektromobily Audi e-tron první místo. „To je ‚Náskok díky technice‘ a důkaz velkého inovačního ducha našich vývojářů,“ říká Roman Straßer, vedoucí vývoje výkonové elektroniky a nabíjecích systémů. Ale není to jen patentový úřad, kdo potvrzuje vedoucí postavení Audi v oblasti nápadů a vynálezů. Renomovaný institut Center of Automotive Management (CAM) udělil značce Audi v roce 2020 ocenění AutomotiveINNOVATIONS Award za vítězství v oblasti alternativních pohonů.

Jaké patentové přihlášky byly například podány?

Dva inženýři Audi vynalezli nový proces řízení a ovládání elektromotorů modelu Audi e-tron. Jejich funkce předvídavého napájení elektromotorů prostřednictvím inteligentní a inovativní výkonové elektroniky zvyšuje jízdní dynamiku. Současně minimalizuje spotřebu elektrické energie, protože požadované povely řidiče realizuje předvídavě s předstihem.

Audi má patenty také v oblasti mechaniky kapalin, tedy ve využívání fyzikálních vlastností proudění kapalin. Například k efektivnímu chlazení rotoru elektromotoru. Teplo je u něj tradičně odváděno zvenku. Audi k tomu přidává dodatečné chlazení zevnitř prostřednictvím chladicího média a inteligentních chladicích kanálů přímo ve středu rotoru. Komplexní technický mistrovský výkon při montáži jednotlivých plechů rotoru přináší ve výsledku mimořádně účinné chlazení rotoru.

Dalším příkladem vynalézavosti vývojářů Audi v oblasti elektromobility je patent, který umožňuje ztlumení reakcí vozu na hektické ovládání pedálu plynu. Díky tomu lze zabránit velkým změnám zatížení při přechodu z jízdy „pod plynem“ na setrvačnou jízdu. K tomu dochází prostřednictvím náročné filtrace jízdního chování. V tomto procesu jsou zohledňovány a optimalizovány veškeré parametry od přání řidiče až po aktuální rozdělování točivého momentu mezi obě nápravy a všechna čtyři kola.

Technické milníky z historie Audi

Zářícím majákem „Náskoku díky technice“ je i nadále dynamický trvalý pohon všech kol quattro. S technikou pohonu všech kol, představenou po tříletém vývoji na Ženevském autosalonu 1980 v prvním modelu quattro, způsobila značka Audi revoluci nejen v automobilovém průmyslu, ale také v motoristickém sportu.

Konstrukci automobilu zásadním způsobem ovlivnilo i mnoho dalších inovací a patentů Audi. Například v roce 1993 na IAA vystavený prostorový rám Audi Space Frame (krátce: ASF), u něhož nahradil hliník do té doby běžnou ocel jako materiál pro samonosnou karoserii modelu Audi A8. Toto know-how v oblasti lehké konstrukce je dodnes nepřetržitě zdokonalováno. Aktuální Audi A8 kombinuje ve svém nosném skeletu dokonce čtyři různé materiály pro lehkou konstrukci: hliník, ocel, hořčík a uhlíkové kompozity. Jedná se o nový vývojový stupeň konstrukce s využitím rozmanitých materiálů.

Zdroj: Olga Pásková, AC&C Public Relations
21.červenec 2020