Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Audi sází na elektrický pohon všech kol

Audi udává čtyři desetiletí takt trvalým pohonem všech kol quattro, který přinesl změnu paradigmat v oblasti poháněcích systémů ve světě automobilů včetně motoristického sportu. Značka nyní využívá know-how, získávané již od roku 1980, k rozvoji elektromobilního pohonu.

S elektrickým pohonem quattro v modelech řady e-tron vytyčuje Audi další milník, tentokrát v éře elektromobility. Potěšení z jízdy a hospodárnost se zde snoubí v jednom celku.

Audi vytváří z pohonu quattro a modelů e-tron přesvědčivou kombinaci vysokých výkonů a mimořádné hospodárnosti. Společnost velkosériově vyrábí pohon všech kol, který je nesmírně variabilní, dynamický a precizní. Současně však efektivně využívá disponibilní energii.

Proč sází Audi na elektrický pohon všech kol?
„Elektrické quattro je pro nás dokonalou kombinací skvělých výkonů a vysoké hospodárnosti,“ říká Michael Wein, vedoucí projektu regulačních systémů pohonu všech kol. „Kombinujeme hospodárnost pohonu jedné nápravy s trakcí a dynamikou pohonu všech kol.“ U aktuální modelové řady e-tron pohání vůz při dobré trakci pouze zadní kola. Motor pohonu předních kol se sice otáčí, ale není napájen.

Protože se jedná o asynchronní elektromotor, nevznikají přitom žádné elektrické ztráty vyplývající z jeho principu činnosti. Toto uspořádání pohonu má tedy nízkou spotřebu elektrické energie. Přední náprava se připojí až v okamžiku, kdy je to opravdu nezbytné – například při požadavku mimořádné jízdní dynamiky, přenosu vysokého točivého momentu nebo poklesu adheze na mokru, znečištěné vozovce nebo sněhu. Řidič si toho přitom ani nevšimne, protože celý proces je otázkou několika milisekund.

Co je na elektrickém pohonu quattro v porovnání s konkurencí jedinečné?

Audi je prvním výrobcem, který v modelu e-tron S umožňuje vysokou variabilitu rozdělování točivého momentu na základě uspořádání pohonu s jedním elektromotorem na přední nápravě a dvěma elektromotory v jedné skříni na zadní nápravě. Ve spojení s komplexním systémem elektronického řízení řeší elektrické quattro konflikt protichůdných požadavků na dynamiku a hospodárnost. Jako výchozí totiž používá pohon zadní nápravy, k němuž se variabilně a neznatelně připojuje pohon přední nápravy.

Audi přitom integruje další doplňkové funkce. Mezi ně patří variabilní rozdělování točivého momentu mezi zadní kola, optimalizace přenosu hnací síly brzdnými zásahy na jednotlivých kolech, která simuluje funkci uzávěrky mechanického diferenciálu, a velmi výkonná rekuperace systémem elektrického pohonu. Řidič navíc může přizpůsobovat vysokou variabilitu systému svým požadavkům individuálním výběrem jízdních režimů.

Kdy aktivují modely e-tron a e-tron S svůj elektrický pohon všech kol?

Elektrický pohon všech kol se aktivuje při poklesu adheze povrchu vozovky, při mimořádně dynamické jízdě, případně pokud řidič požaduje vysoký výkon nebo maximální rekuperaci – tedy získávání kinetické energie při brzdění a setrvačné jízdě.

Pokud je zpomalení nižší než 0,3 g, pracují elektromotory jako generátory, využívají přitom kinetickou energii vozu a přeměňují ji na elektrickou energii, která se ukládá do akumulátorů. To platí pro více než 90 procent všech brzdných manévrů v každodenním provozu. Systém plynule připojí hydraulickou brzdovou soustavu až při vyšším tlaku na pedál brzdy. Při brzdění z rychlosti 100 km/h dokáže například e-tron S získávat zpět kinetickou energii výkonem až 270 kW.

Pro porovnání: Ve Formuli E to je 250 kW. Vyžaduje-li řidič při zrychlování maximální výkon, poskytují modely e-tron S nejvyšší výkon 370 kW a točivý moment 973 N.m. U funkcí pohonu i rekuperace rozhodují síťově propojené řídicí jednotky vždy o nejlepším poměru rozdělování točivého momentu pro příslušnou situaci.

Zdroj: Audi Media Center
19.srpen 2020