Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Auta se v Evropě prodávají čím dál tím hůře

Prodejci nových automobilů v Evropské unii si zoufají. Tak zlé časy nezažili ani v letech 2008 a 2009, v době vrcholící finanční krize.



Podle posledních statistik trh s novými vozy poklesl meziročně téměř ve všech důležitých zemích EU. Vloni byly prodeje nových vozů v EU nejhorší za uplynulých sedmnáct let a zatím se zdá, že letošek přinese další smutný rekord.
 
Například prodej ve Francii v lednu klesl o 15 procent a dostal se na nejnižší lednovou úroveň za 16 let. Počet registrací nových vozů ve Francii klesl minulý měsíc na 124 952 ze 147 046 aut loni v lednu. To bylo nejméně za tento měsíc od roku 1997. Důvod je prostý – francouzské domácnosti pod vlivem špatných výsledků ekonomiky omezily výdaje a odkládají velké nákupy.
 
Ještě více, než je průměr, klesl v této zemi odbyt značek koncernu Ford, General Motors i Volkswagen. Dvouciferný propad zaznamenala také domácí značka PSA Peugeot Citroën. Prodej vozů automobilky Renault se vyvíjel lépe než celý trh a díky levné rumunské značce Dacia oslabil jen o zhruba sedm procent.
 
Francie není v tomto ohledu rozhodně osamocena. V Itálii se prodej podle ministerstva dopravy snížil o 17,6 procenta na 113 525 vozů. V prosinci však bylo ještě hůře – to byl zaznamenán pokles 22,5 procenta.
 
Ani vládní podpora moc nepomáhá
 
Ve Španělsku také prodeje nadále klesají. Meziroční propad je ale "jen" 9,6 procenta. Děje se tak navzdory tomu, že španělská vláda po prosincovém poklesu o 13, 4 procenta zavedla opatření na podporu prodeje nových aut.
 
Stále klesají prodeje automobilů také na největším – německém trhu. Podle Svazu mezinárodních výrobců automobilů VDIK se v lednu, oproti stejnému měsíci loňského roku, prodalo o 8,5 procenta aut méně. V absolutních hodnotách jde o pokles pod hranici 200 000 prodaných vozů za měsíc.
 
Odborníci odhadují, že v Německu nepřekročí letos počet prodaných vozů tři miliony kusů. Vloni bylo, při poklesu o tři procentní body, prodáno celkem 3,1 milionu nových vozů.
 
Podle poradenské firmy LMC Automotive letos prodej aut v Evropě klesne o 1,7 procenta na 17,8 milionu vozů. Poklesu, a to poměrně výraznému, se podle představitelů jednotlivých automobilových značek nevyhne ani český trh. Například generální ředitel Hyundai Motor Česká republika Vladimír Vošický soudí, že reálně prodaných vozů v Česku bude letos o deset až dvacet procent méně než v loňském roce.
18.únor 2013