Množství automobilů na českých silnicích, která byla vyrobena před více než deseti lety, vzrostl za posledního 3,5 roku o téměř 450.000 na 2,6 milionu vozů. To je 59 procent všech v tuzemsku registrovaných osobních aut, uvedl tento týden ředitel sekretariátu Sdružení AP Antonín Šípek.
Zhruba stejně, tedy rovněž o 450.000, se od začátku roku 2006 zvýšil i celkový počet registrovaných aut. To podle Šípka dokládá, že obnova vozového parku v tuzemsku v podstatě neprobíhá.
"Přestože je ČR významným evropským výrobcem osobních automobilů, její vozový park je v porovnání s vyspělými zeměmi EU zastaralý a obnova novými osobními automobily nedosahuje ani poloviny obvyklého průměru, což je ročně osm až deset procent z celkového počtu registrovaných vozidel," uvedl Šípek. Dodal, že ve vyspělých zemích dosahuje podíl aut starších deseti let 25 až 35 procent.
Obnova vozového parku v ČR musí přitom podle Šípka být chápána jako komplex řady systémových opatření, z nichž tzv. šrotovné tvoří jen jednu z jeho částí. Pro obnovu by přitom bylo možné aplikovat celou řadu běžně používaných ekonomických nástrojů upravených tak, aby dlouhodobě motivovaly občany k trvalému vyřazování starých, bezpečnostně a ekologicky nevyhovujících automobilů. "Vzhledem k tomu, že celá řada vládních usnesení či programových prohlášení deklaruje zájem na snižování emisí a zvyšování bezpečnosti silničního provozu, jeví se zřejmě nanejvýš žádoucí připravit komplexní program obnovy vozového parku a následně přistoupit k jeho postupnému naplňování," dodal.
V Česku je celkem 1,35 milionu aut starších 15 let. Z toho 610.000 aut nese značku Škoda, následují Ford, Fiat a Peugeot každý s více než 71.000 registrovanými přestárlými vozy. Hned na dalším místě skončila s 66.760 registrovanými vozy ruská značka populárních žigulíků VAZ.