Největší středoevropský autosalon, brněnská autoshow, bude menší. Na červnovou výstavu se přihlásilo podle informací MF DNES jen pět automobilek, zlomek obvyklého množství.
Nepomohlo ani zlevnění pronájmu plochy, jehož ceny se vrátily na úroveň zvýhodněné sazby za včasné objednání z loňského podzimu. Jediný středoevropský veletrh zařazený v prestižním kalendáři Mezinárodní organizace výrobců automobilů (O. I. C. A.) tak čeká výrazná proměna.
Musí se zmenšit, zkrátit a pravděpodobně se změní na prodejní výstavu. To je totiž jediný způsob, jak na veletrh přilákat další automobilky. Vystavovat nebudou dovozci aut, ale jednotliví dealeři. MF DNES tuto variantu neoficiálně potvrdilo několik lidí z odvětví.
Původně měl veletrh trvat víc než týden a pokrýt dva víkendy, ale kvůli malému zájmu se zkrátí. „Bude jen přes jeden víkend, potrvá od pátku do čtvrtka,“ upřesnil mluvčí brněnského výstaviště David Pokorný. Pravděpodobně klesne i cena vstupného.
Na veletrhu se jistě objeví automobilky Škoda, Hyundai a Kia. „Máme objednáno tisíc metrů čtverečních,“ potvrdila mluvčí Hyundaie Věra Jakubcová.
Naopak účast odřekl Ford či Mercedes. „Seběhlo se víc důvodů, proč tam nepojedeme. Krize se toho dotýká okrajově,“ tvrdí mluvčí českého zastoupení Mercedesu Jan Kuhn. Veletrhy spoléhají, že osloví alespoň dealery, kteří modely těchto automobilek do Brna dovezou. Malý zájem by ještě mohlo změnit vládní opatření na zmírnění krize. Odpočet DPH u osobních aut a rychlejší odpisy by mohly na výstaviště na poslední chvíli přilákat další prodejce.