Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Brzdový asistent povinný od roku 2010

Evropský parlament schválil požadavek, aby nová auta byla od roku 2010 povinně vybavena takzvaným brzdovým asistentem.

Ten vyhodnocuje, zda řidič sešlápl pedál v kritické situaci dostatečně silně a pokud ne, vyvine při brzdění větší sílu. To výrazně zkracuje brzdnou dráhu. Komise původně navrhovala, aby tato povinnost platila od roku 2011, ale zákonodárci ji chtějí o rok uspíšit. 
 
Kromě brzd se ovšem návrh zabývá celou řadou dalších, především pasivních systémů ochrany. Parlament si od něj slibuje větší ochranu chodců a cyklistů. V současnosti v unii každý rok zemře asi 8000 chodců a cyklistů a dalších více než 300.000 je jich zraněno. Přijetí nové legislativy by prý počet mrtvých snížilo zhruba o dva tisíce.
    Životy by na silnicích ale neměly zachraňovat jen účinnější brzdy. Nová auta by rovněž měla podstoupit dvě fáze testů, jejichž požadavky by musela splnit. V první fázi by automobil musel vyhovět běžným předpisům, zatímco v druhé by musel splnit celoevropská doporučení pro bezpečnost provozu, která jsou mimo jiné obsahem současného návrhu. 
 
    Technologie brzdového asistenta měla premiéru v roce 1996 u vozů Mercedes třídy S a SL. V roce 1998 se automobilka Mercedes stala první firmou, která tuto technologii zavedla u všech svých modelů. Později ji následovaly i některé další automobilky.
    EU hodlá v rámci plánu z roku 2001 snížit do roku 2010 počet úmrtí při dopravních nehodách o polovinu na zhruba 25.000 ročně.
6.duben 2008