Některé výrobce součástek pro automobily čekají v příštích dvou letech existenční problémy. Uvedla to analytická firma Ernst&Young s tím, že Česko přestává být vnímáno jako země s nízkými náklady a konkurenceschopnost tuzemských výrobců nepodporuje ani silná koruna.
Čeští dodavatelé zatím podle studie firmy stále disponují značnými konkurenčními výhodami, které spočívají v jejich know-how, schopnosti inovovat a v zavedené pozici na trhu. Je však možné, že by za současných podmínek mohli z nákladových důvodů brzy začít zaostávat za zeměmi jako jsou Rumunsko, Ukrajina nebo Rusko.
Přesunu automobilových výrobců na východ podle odborníků nahrává situace v Rusku, kde se na rozdíl od dalších velkých trhů očekává v příštím roce růst. "V případě, že hlavní automobiloví výrobci budou pokračovat s výrobou v Rusku, je z hlediska logistiky přirozené, že se dodavatelé přesunou co nejblíže k zákazníkům," uvádí studie.
"Prudký nárůst cen materiálů a energií v uplynulých dvou letech obrátil pozornost automobilových výrobců a jejich dodavatelů na ziskovost," uvedl partner Ernst&Young pro restrukturalizace podniků Michael Weimar. Výrobci jsou podle něj nyní nuceni optimalizovat nákladovou strukturu nejen v důsledku nárůstu cen vstupů, ale i kvůli předpokládanému poklesu objemu prodejů v příštím roce. "Dodavatelé tak budou zřejmě nadále zvažovat další přemístění výroby ze západní do východní Evropy, aby se s těmito výzvami vyrovnali," dodal.
Příkladem dopadu krize v Česku může být současné týdenní zastavení výroby ve Škodě nebo oznámení o propuštění dalších 300 lidí v jihlavském výrobci čerpadel Bosch Diesel.