Ceny nových osobních aut v ČR začaly v posledním loňském čtvrtletí po předchozím devítiměsíčním propadu opět růst. Meziročně stouply o 0,6 procenta a vyrovnaly se cenové úrovni v zemích eurozóny. Vyplývá to ze statistiky Roadtodata na internetu.
O tuzemský růst cen se zasloužilo zejména zdražení vozů v nižší střední třídě, kde se cena za minulý rok zvýšila o 4,4 procenta. Naopak o více než čtyři procenta zlevnily luxusní vozy. Podražila auta s benzinovým motorem, a to o 1,3 procenta, diesely o 0,3 procenta zlevnily. Nejdostupnější auta byla na konci minulého roku ve Švýcarsku, kde bylo možné koupit nový vůz v průměru o 12 procent levněji, než je evropský průměr či cena v ČR. O sedm procent levnější auta se prodávají v Itálii a šest procent pod průměrem skončilo Polsko.
Naopak nejdražší vozy jsou tradičně kvůli vysokému zdanění v Dánsku, kde jejich cena přesahuje průměr o 98 procent. Následuje Norsko s cenami vyššími o 49 procent a Finsko s 29procentním navýšením. Pokud se motorista rozhodne koupit například Volkswagen Golf 1,4 v základní výbavě, zaplatí v ČR 444.200 korun. V Dánsku by ho vůz ve stejném provedení vyšel na 234.298 dánských korun, tedy v přepočtu 873.932 Kč. V sousedním Rakousku vůz vyjde na 485.980 korun a ve Švýcarsku na 441.057 Kč. Celkově auta v Evropě v minulém roce podražila o 1,3 procenta. Jejich prodej se ve sledovaných 19 zemích zvýšil o 0,6 procenta.
Cenové indexy osobních vybraných evropských zemí za 4.Q 2006
země | cenový index | meziroční změna ceny (%) |
Švýcarsko | 88 | +2,1 |
Itálie | 93 | -1,5 |
Polsko | 94 | -0,9 |
Řecko | 94 | -0,6 |
Belgie | 94 | +2,2 |
Španělsko | 95 | +1,2 |
Maďarsko | 96 | +3,5 |
Francie | 97 | +3,4 |
Švédsko | 97 | -1,1 |
Německo | 98 | +3,6 |
Česká republika | 100 | +0,6 |
Velká Británie | 102 | +0,3 |
Rakousko | 103 | +2,4 |
Nizozemsko | 116 | +0,3 |
Irsko | 125 | +1,3 |
Portugalsko | 127 | -1,3 |
Finsko | 129 | +0,7 |
Norsko | 149 | -0,9 |
Dánsko | 198 | +2,4 |
evropský průměr | 100 | +1,3 |