Česká republika loni kvůli světové hospodářské krizi přišla o dva velké investiční projekty v oblasti automobilového průmyslu, jejichž hodnota se pohybovala v miliardách korun. Novinářům to dnes řekla pověřená generální ředitelka agentury CzechInvest Alexandra Rudyšarová.
Finanční krize od loňského roku těžce dopadá právě na automobilový průmysl. Řada tuzemských podniků již kvůli nižší poptávce oznámila omezení výroby i propouštění a podobná situace je i ve světě.
"Vysledovali jsme (loni) utlumení zájmu o automobilový průmysl. Měli jsme indikované dva poměrně velké projekty z oblasti automobilového průmyslu, které byly definitivně zařazeny do skupiny death. To znamená, že investor se rozhodl tuto investici vůbec nerealizovat," uvedla Rudyšarová. "Byly to velké projekty v řádově miliardách korun," dodala bez dalších podrobností.
Prodej automobilů v Evropě by se letos kvůli hospodářské krizi mohl propadnout ve srovnání s loňskem až o pětinu, u nákladních automobilů dokonce až o 30 procent. Vyplývá to ze závěrů schůzky členských států EU s Evropskou komisí. Automobilová asociace ACEA minulý týden oznámila, že prodej nových automobilů v Evropě se v loňském roce snížil o 7,8 procenta na 14,7 milionu vozů, což byl nejprudší propad za 15 let.
Z Česka se stala v posledních letech automobilová velmoc. Největším tuzemským výrobcem osobních aut je Škoda, za kterou následuje kolínská TPCA a nošovický závod korejské automobilky Hyundai. Výrobci automobilů a jejich dodavatelé se podle ekonomů podílejí na tuzemském hrubém domácím produktu zhruba pětinou.
Automobilový průmysl, který výrobu v Česku doposud táhnul, se podle očekávání stal první tuzemskou obětí recese. Automobilky a jejich dodavatelé do poloviny letošního roku kvůli poklesu poptávky propustí více než 13.500 lidí, z toho zhruba polovinu tvoří kmenoví zaměstnanci. Celkový počet lidí v autoprůmyslu tak klesne na zhruba 124.650 zaměstnanců.