Evropská komise navrhla minulý týden zavedení nových povinných bezpečnostních prvků pro automobily. Chce třeba, aby nové vozy od roku 2012 byly vybavovány systémem elektronické kontroly stability (ESC).
Navrhuje i povinné používání pneumatik s nízkým valivým odporem. Cílem je zvýšit bezpečnost na silnicích a zachránit ročně až tisíce obětí dopravních nehod i pomoci v boji se změnami klimatu. Komise ale připouští, že opatření mohou vést k navýšení cen.
Komise podle mluvčího Tona van Lieropa odhaduje, že by navrhovaná opatření mohla zvýšit cenu u automobilu tak o 100 až 300 eur v závislosti na typu a vybavení. Mluvčí ale dodal, že řidičům by se dodatečné náklady měly vrátit během několika let, protože díky nim ušetří za benzin.
Komise podle mluvčího Tona van Lieropa odhaduje, že by navrhovaná opatření mohla zvýšit cenu u automobilu tak o 100 až 300 eur v závislosti na typu a vybavení. Mluvčí ale dodal, že řidičům by se dodatečné náklady měly vrátit během několika let, protože díky nim ušetří za benzin.
EK chce od roku 2012 povinné používání pneumatik s nízkým valivým odporem. Ty mohou snižovat spotřebu a díky nižším emisím pomoci v boji proti oteplování. Snižují i hlučnost. Tyto pneumatiky šetří palivo tím, že snižují odpor při pohybu pneumatiky, který vzniká zejména deformací kola, pneumatiky nebo vozovky.
Kromě toho chce EK také prosadit, aby nákladní vozy a další těžké automobily byly od roku 2013 vybaveny vyspělými systémy nouzového brzdění (AEBS) a systémy varování při vybočení z jízdního pruhu (LDW).
Elektronická kontrola stability (ESC), kterou komise navrhuje, "cítí", když řidič ztrácí třeba na zledovatělém povrchu nad vozidlem kontrolu. ESC díky řadě čidel rozpozná riziko smyku, a tím že zapojí brzdy, vozidlo navede zpět na původní směr jízdy. Systém je nyní v základní výbavě hlavně u vozů vyšších kategorií.
Návrh budou muset ještě schválit Rada EU zastupující členské státy a Evropský parlament. V dubnu europoslanci z výboru pro dopravu uvedli, že pro širší rozšíření "inteligentních" technologií jako ESC mezi spotřebitele je třeba, aby byly levnější a měly větší reklamu. Nyní si je podle nich spousta lidí nemůže dovolit.
Systémy ESC by se podle návrhu komise zaváděly od roku 2012 tak, aby jimi byly do roku 2014 vybaveny všechny nové automobily.
Systémy ESC by se podle návrhu komise zaváděly od roku 2012 tak, aby jimi byly do roku 2014 vybaveny všechny nové automobily.
Europoslanci v nezávazné zprávě vyzvali unii k akci. Argumentovali tím, že systém ESC může ročně v EU zachránit až 4000 životů a zabránit 100.000 nehodám, pokud bude ve všech autech. Nyní v EU na silnicích ročně umírá téměř 42.000 osob. Podle předběžných odhadů komise by navrhované prvky u těžkých vozidel mohly zachránit tak 2500 lidských životů ročně v EU, zatímco systémy ESC by mohly přidat dalších 2000 až 2500 mrtvých ročně.