Evropské a asijské automobilky musejí udělat víc, aby splnily limity omezující emise oxidu uhličitého u nových vozů, jinak je čeká legislativní opatření. “Současná situace není v žádném případě uspokojivá,” uvedla včera Evropská komise.
Průměrné emise CO2 u nových vozů v zemích původní evropské patnáctky klesly v roce 2004 proti roku 1995 o 12,4 procenta. Rok 2004 přinesl mírné zlepšení, protože se v předchozím roce emise u nových aut proti roku 2003 snížily o 11,8 procenta. Odvětví ale dobrovolně přijalo limit snížit emise do roku 2009 zhruba o 25 procent. Tiskový mluvčí komise na pravidelném setkání s novináři zdůraznil, že komise uvažuje o legislativním stanovení limitů, pokud to bude nezbytné.
Evropští výrobci aut odsouhlasili, že sníží emise CO2 u nových osobních vozů na průměr 140 gramů na kilometr do roku 2008, zatímco japonské a korejské firmy se zavázaly na tento limit dostat o rok později. Proti roku 1995 to znamená snížení o čtvrtinu. Dohoda je součástí snah 25členné unie naplnit závazky kjótského protokolu, aby se omezila produkce skleníkových plynů a zabránilo se tak změnám klimatu.