Kategorie
Značky
Regiony
 
 

EU dává ruce pryč od pomoci automobilkám

Zodpovědnost za vývoj automobilového průmyslu během současného hospodářského útlumu nesou především automobilky, nikoliv státy. Po sobotní schůzce ministrů EU s představiteli amerického koncernu General Motors (GM) to uvedla Evropská komise bez konkrétnějších údajů o průběhu jednání.

GM vlastní německou automobilku Opel, která se především kvůli potížím mateřského koncernu potýká s existenčními problémy a žádá o finanční pomoc 3,3 miliardy eur (zhruba 90 miliard korun).
Schůzka v sídle Evropské komise v Bruselu měla vyjasnit záměry americké firmy s automobilkou Opel. Účastnili se jí ministři 12 členských států EU včetně českého ministra průmyslu a obchodu Martina Římana, který zastupoval české předsednictví.
 
Podle něj by případná finanční pomoc Opelu mohla být jen těžko považování za legální. "Můj názor je, že s vysokou pravděpodobností hraničící s jistotou by to pravděpodobně v souladu s pravidly pro státní pomoc nebylo," řekl novinářům ještě před začátkem jednání.
 
 
Německá kancléřka Angela Merkelová dnes sice připustila, že německá vláda má ohledně pomoci Opelu politickou odpovědnost, ale žádnou konkrétní finanční injekci neslíbila. Naopak potvrdila dosavadní postoj vlády, že stát může uvažovat o pomoci pouze společnostem, které budou mít pozitivní vyhlídky do budoucna. U slavné značky automobilů přitom v tomto ohledu panují rozpory. Firma totiž vládě nepředložila dostatečně propracovanou koncepci svého dalšího rozvoje. Nejasnosti jsou například kolem práv k patentům Opelu, jenž má v Německu i své vývojové centrum.
 
    Od celé evropské sedmadvacítky může automobilka čekat nějakou finanční pomoc jen těžko, ledaže by byla v souladu s poměrně přísnými pravidly unie. "Účastníci schůzky za Evropskou komisi připomněli nutnost respektování pravidel EU včetně státní pomoci a ochrany vnitřního trhu," uvedla komise v tiskové zprávě.
 
    Pro Opel nicméně současná krize není v dlouhé historii firmy první. Slavná automobilová značka prošla nejen krizí ve 30. letech minulého století, kdy se výroba takřka zastavila, ale o existenci musela bojovat i v 70. a 80. letech a nakonec i v letech 90., kdy kvůli snižování nákladů začala vyrábět auta nižší kvality, což poškodilo její "image".
 
25.březen 2009