Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Fiat Chrysler a PSA prý jednají o spojení

Fiat Chrysler Automobiles a PSA údajně jednají o spojení, které by mohlo vytvořit automobilku s roční produkcí 9 milionů vozidel. Obě firmy odmítají informace médií komentovat, nicméně vedení PSA se sejde k mimořádnému jednání. 

Koncern Fiat Chrysler Automobiles začátkem tohoto roku dojednal fúzi s francouzskou automobilkou Renault, ale dohoda se vinou francouzské vlády, která je klíčovým akcionářem Renaultu, nakonec zhroutila.

Nové vedení Renaultu nedávno potvrdilo, že nové jednání s FCA není na programu dne, protože se zaměřuje především na znovuoživení spolupráce s aliančním partnerem Nissanem.

Investoři již několik let spekulují o tom, že Fiat Chrysler Automobiles hledá partnera pro fúzi. Tyto úvahy podporovala prohlášení generálního ředitele společnosti Sergia Marchionneho. V roce 2015 Marchionne nastínil důvody pro konsolidaci automobilového průmyslu a neúspěšně se pokusil o dohodu s General Motors. I po náhlém Marchionneho úmrtí vedení FCA usiluje naplnit jeho odkaz.

Koncern FCA jednal s PSA o možnosti nějaké formy partnerství už na začátku letošního roku, než vedení FCA překvapilo návrhem fúze s Renaultem. Tehdy představitelé FCA uvedli, že dohoda s Renaultem nabízí více výhod než kombinace s PSA. Jenže předseda John Elkann rozhovory s Renaultem v červnu přerušil poté, co francouzští vládní činitelé zasáhli a tlačili na Renault, aby nejprve vyřešil napětí se svým japonským aliančním partnerem Nissan Motor.

Po zhroucení plánu fúze s Renaultem si generální ředitel FCA Mike Manley nechal otevřené dveře pro rozhovory s dalšími potenciálními partnery. Řekl však, že italsko-americká automobilka může nadále pokračovat sama navzdory nezbytným nákladům na vývoj elektricky poháněných vozidel a dodržování přísnějších emisních pravidel v Evropě, Spojených státech a Číně. V tomto ohledu FCA značně zaostává za svými konkurenty. Manley dokonce prohlásil, že je připraven platit pokuty za nedodržení předepsaných flotilových emisí CO2.

Generální ředitel PSA Carlos Tavares během diskusí v září na autosalonu ve Frankfurtu myšlenku partnerství s FCA odmítl slovy: „Nepotřebujeme to.“ Nicméně Tavares je známý tím, že se v současné době, kterou označuje za chaotickou, nevyhýbá riskantním krokům slibujícím budoucí přínos. Proto v roce 2017 za 2,6 miliardy dolarů koupil od GM dlouhodobě ztrátovou automobilku Opel a v rekordně krátké době ji dovedl k zisku. Fiat Chrysler už spolupracují na vývoji a výrobě užitkových vozidel, ovšem tato spolupráce v poslední době ztrácí na intenzitě s tím, že pro Peugeot a Citroën pomáhá využívat výrobní kapacity Opel a také Toyota.

Podle Automotive News Europe jsou jednání mezi PSA Group a FCA poměrně daleko. Společnost s kapitálovou hodnotou 47 milionů dolarů by měl jako generální ředitel řídit Carlos Tavares a předsedou představenstva má být John Elkann. PSA by měl být kupujícím a francouzská strana by měla mít převahu v představenstvu. S celkovou roční produkcí 9 milionů vozidel by nová společnost konkurovala Volkswagenu, Toyotě Motor a alianci Renault-Nissan-Mitsubishi. Velmi silné postavení by společný podnik měl zejména na trhu malých aut v Evropě a Latinské Americe. PSA plánuje v roce 2023 vrátit značku Peugeot na trh v USA. V tomto ohledu by spojení s FCA znamenalo velkou pomoc.

Carlos Tavares

Carlos Tavares byl mnoho let číslem 2 ve vedení Renaultu za Carlosem Ghosnem. V roce 2013 přišel k PSA v době, kdy byla skupina na pokraji bankrotu. Ve velmi krátké době ale dosáhl cestou úspor a zvýšením efektivity všech činností vysoké ziskovosti. V roce 2017 připojil k PSA Opel s Vauxhallem. Přes pokles prodeje po celém světě Skupina PSA v prvním pololetí vykázala zisk ve výši 8,7 %, což je lepší výsledek, než dosáhl například Daimler.

Press conference in Paris: From left, Jean-Baptiste De Chatillon (head of finance PSA); PSA Group CEO, Carlos Tavares; GM CEO, Mary Barra; Opel CEO, Dr. Karl-Thomas Neumann; and GM President, Dan Ammann.

PSA ovšem nedokázala uspět na čínském trhu, a to ani když jejím významným akcionářem je čínská automobilka Dongfeng Motor, která spolu s francouzským státem v roce 2013 svými investicemi zachránila PSA před bankrotem. Francouzský stát sice má v PSA významný podíl, nicméně na rozdíl od Renaultu má jen 10% hlasovacích práv (Dongfeng a rodina Peugeotů po 19,5 %) a jen dva zástupce ve 14členném představenstvu.

Zdroj: Reuters, Autoweek
30.říjen 2019