Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Fisker zřejmě míří ke dnu

Automobilka Fisker se nadále propadá do nejistoty. Před pár dny propustila tři čtvrtiny svých zaměstnanců, kteří ji za to vzápětí zažalovali a žádají odstupné.

Rozplynutí velkého snu Henrika Fiskera o výrobě limuzín s alternativním pohonem bude mít dost možná ještě hodně bolestivé probuzení. Firma se s problémy potýkala už loni, když jí byla pozastavena vládní půjčka ve výši téměř 11 miliard korun, zkrachoval její výhradní dodavatel akumulátorů a podle všeho se Karmě obrátili zády také zákazníci.

Těžko říci, jestli měl na postupném úpadku firmy podíl rovněž hurikán Sandy z loňského října, každopádně o nepříjemnou reklamu se nepostaralo ani tak 320 kusů v bouři utopených aut za 32 milionů dolarů, jako spíše těch šestnáct, které přitom kvůli zkratům v elektroinstalaci shořelo a jedno další v New Jersey, které ke vzplanutí nepotřebovalo ani koupel.

Letos cesta od desíti k pěti pokračovala definitivním odchodem dánského designéra, zakladatele a bývalého předsedy představenstva Henrika Fiskera, taktéž prozatím neúspěšnou snahou o odprodej firmy (podle zákulisních informací čínskému holdingu Zhejiang Geely) a nepříznivá situace vyvrcholila koncem minulého týdne. Společnost Fisker Automotive minulý pátek oznámila, že ze strategických důvodů musí udržet zdravé jádro firmy, což kromě jiného obnášelo rovněž propuštění až pětasedmdesát procent všech zaměstnanců.

Právě odchod 160 lidí zřejmě bude mít soudní dohru. Automobilka totiž podle propuštěných pracovníků nedodržela formální předpisy a porušila přitom federální zákony tím, že jim neoznámila začátek výpovědní lhůty, neproplatila nevyužitou dovolenou a v nedohlednu zůstalo rovněž odstupné za 60 pracovních dní. Odvolávají se přitom na americký i kalifornský “Zákon o rekvalifikaci a adaptaci pracovníků“ (tzv. WARN Act), který sice zprošťuje výše zmíněných povinností firmy, které se dostaly do “nepředvídatelných okolností“, nicméně Fisker Automotive prozatím pod nucenou správou není, a tak je dost možné, že se svou žalobou uspějí. Pokud by se tak skutečně stalo, každý propuštěný může po firmě požadovat pětisetdolarovou náhradu za každý den, dokud Fisker těmto závazkům nedostojí.

Tlak na automobilku je o to větší, že se snaží od amerického ministerstva energetiky (tedy úřadu, který jí v roce 2011 zastavil vyplácení půjčky ve výši 549 milionů dolarů za nedodržení dohody) získat další půjčku ve výši 10 milionů dolarů, která je splatná 22. dubna. Průměrné výdělky zaměstnanců Karmy nám známé nejsou, čím déle však tato patová situace potrvá, tím větší má Fisker šanci, že si ani novou půjčkou příliš nepomůže.

Jeden z prvních produkčních plug-in hybridů je zřejmě minulostí, šanci na oživení má firma pouze za předpokladu, že najde strategického partnera. Dost možná se do věci vloží Číňané i pro ně však bude výhodnější koupit zbankrotovanou firmu, a tak je dost možné, že jsme svědky definitivního konce Fisker Automotive

10.duben 2013