Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Ford se vzdává kontroly nad Mazdou

Automobilka Ford Motor prodává 20 procent akcií japonské automobilky Mazda Motor. Jeho podíl ve firmě tak po 12 letech vlády v japonské firmě klesne pod kontrolních 33,4 procenta.
 
Ford prodejem získá přes 52 miliard jenů (11 miliard korun) a zůstane největším akcionářem podniku. Informovala o tom dnes agentura Reuters. Ford se podobně jako další americké automobilky potýká s nedostatkem hotovosti a snaží se získat peníze prodejem aktiv. Firma již letos prodala své britské luxusní značky Jaguar a Land Rover indické automobilce Tata Motors za 2,3 miliardy dolarů (téměř 47 miliard korun).
 
Mazda uvedla, že od Fordu koupí zpět 6,87 procenta vlastních akcií. Dodala, že zbývajících zhruba 13 procent akcií koupí více než 20 nejmenovaných obchodních partnerů. Ford začal budovat svůj podíl v Mazdě v roce 1979. V roce 1996 získal nad Mazdou kontrolu a pomohl jí obnovit image její značky. Automobilky zůstanou i po prodeji podílu ve strategickém spojení. Firmy nyní například sdílí automobilové platformy a společně vlastní montážní továrny ve Spojených státech. "Prodej akcií Mazdy naším partnerem nepovede k žádné změně ve strategickém nasměrování Mazdy," řekl generální ředitel japonského podniku Hisakazu Imaki.
 
Aktiva prodávají i další americké automobilky. Největší z nich, General Motors, tento týden oznámila, že prodá svůj tříprocentní podíl v japonské Suzuki Motor. GM tím získá 22,37 miliardy jenů (4,7 miliardy Kč). Americké automobilky se nyní potýkají s vysokými ztrátami kvůli poklesu odbytu na domácím trhu. GM nedávno oznámila, že ve třetím čtvrtletí prodělala 2,5 miliardy dolarů. Ford ohlásil ztrátu 129 milionů dolarů. Ztráty obou firem sice meziročně klesly, podniky však vykázaly značný úbytek provozní hotovosti.
30.listopad 2008