Kategorie
Značky
Regiony
 
 

GreenGo nasadila v Praze sto sdílených elektromobilů

Konkurence v pražském carsharingu přitvrdila. Do ostrého provozu pustila 20. února první stovku elektromobilů společnost GreenGo. Ještě letos chce flotilu elektrických miniaut zdvojnásobit. Kdo je bude servisovat?
„Vedle ekologicky šetrné formy sdílení aut a dostupných cen za pronájem, je dalším benefitem této služby bezplatné parkování na modrých a na fialových zónách po celé Praze,“ uvedli majitelé firmy na tiskové konferenci v centrále firmy v Mikulandské ulici.

Pronájem vozů probíhá skrze aplikaci v mobilním telefonu. V tuto chvíli je možné si auta vypůj
it v tzv. „servisní zóně“, která dnes pokrývá Prahu 1 a 2 a vnitřní části obvodů Prahy 3 až 10 a má 35 km2 plochy. Auta se mohou pohybovat i mimo ni, a to po celém území Prahy. Uživatelé je však musí vrátit zpět do této zóny. Ta je vyznačena na mapě v aplikaci.

Flotilu miniaut z Budapešti servisuje Podbabská

O servis vozů se non-stop stará GreenGo servisní team, který auta spravuje a dobíjí na svých i veřejných dobíjecích stanicích. „Auta jsme nakoupili v Budapešti, v Praze je bude servisovat Auto Podbabská,“ řekli našemu časopisu manažeři firmy.

Půjčení GreenGo auta vyjde podle vedení firmy levněji než kterákoliv pražská taxislužba. V případě měsíčního předplatného za 99 korun zákazník jezdí za pouhých 6 korun za minutu. Pokud si klient nechá auto v pronájmu a zaparkuje, zaplatí sníženou sazbu 1,50 Kč za minutu a ve vybraných nákupních centrech kolem Prahy dokonce 0,50 Kč za minutu. Navíc teď prvním klientům GreenGo nabízí registraci a 30 minut jízdy na zkoušku zdarma.

„Nechceme konkurovat MHD, ale jsou příležitosti, kdy se auto hodí. Může jít o různé schůzky, převoz více lidí ve větším pohodlí, objemnější nákupy i o rychlé spojení mezi hůře dostupnými částmi Prahy. GreenGo auta jsou tichá a jezdí čistě na elektřinu, tedy bez zbytečné produkce CO2 a dalších zplodin. Nastavením našich cen si přejeme, aby si zákazníci nemuseli připlácet za ekologicky šetrnou dopravu,“ vysvětluje Šimon Čapek, výkonný ředitel pražské pobočky.

Na rozdíl od klasických autopůjčoven GreenGo služba pracuje na tzv. free-floating systému, který nemá centrální místo, odkud je vozy nutno půjčovat a vracet. Zájemci o pronájem v aplikaci vidí, která auta jsou volná, kde jsou zaparkovaná a jaký je stav jejich baterie, tedy i jejich dojezd. Auta se odemykají a zamykají skrze aplikaci pomocí 4 místného kódu nebo biometrickým ověřením identity.

Po stáhnutí aplikace do mobilu a nutné registraci, ke které je potřeba občanský a řidičský průkaz a platební karta, je možné ihned odjet.

„Pro pohyb v Praze dnes už není nutné auto vlastnit, tankovat pohonné hmoty, měnit olej a pneumatiky, platit pojištění a parkovací poplatky. O to všechno se staráme my. Naopak cestování autem po městě může být snadné, rychlé a levné,” doplňuje Čapek.

GreenGo vstupuje na český trh s tříletou zkušeností z Budapešti, kde její služby využívá několik desítek tisíc pravidelných klientů. Ti oceňují zejména to, že jsou auta k dispozici non-stop, jsou čistá a nabitá, ale také snadno ovladatelná.

„Celý proces registrace, půjčování, vracení, nabíjení, mytí i servisu jsme si ověřovali ve dvouměsíčním uzavřeném testování, které jsme spustili již před koncem roku 2019,“ říká Čapek.

„Vše probíhá naprosto snadno. Registrace je intuitivní, nechápu, jak se může vše načíst tak rychle, včetně skenu občanského a řidičského průkazu. Verifikace probíhala v pozadí, ale já mohl prakticky okamžitě odjet svým prvním GreenGo. Bomba,” říká Kryštof Kostroun z marketingové agentury EverWhere, který spolu s dalšími službu testoval.

„Naše agentura uvažuje o využití GreenGo služeb i do budoucna místo současných služebních aut, která dnes vlastníme,“ dodává Kostroun.

Společnost GreenGo má i další ambice a věří, že do budoucna díky sdílení elektroaut ubude v Praze aut celkově, a tím pádem přibude i více parkovacích míst.

„Věříme, že si spojení této moderní sdílené dopravy s ekologicky šetrnou formou Pražané oblíbí a že s jejím rozmachem bude v hlavním městě jezdit i celkově méně aut. Mezinárodní výzkumy potvrzují, že jedno sdílené auto dokáže nahradit pět až jedenáct aut v osobním vlastnictví. Tento fakt si už GreenGo ověřil i v Budapešti. Klasická osobní auta totiž tráví až 96 % celkového času parkováním. Lidé si uvědomí, že vlastnit třeba druhé auto v Praze je nevýhodná investice a budou si je více půjčovat. Tím pádem se tak, zatím teoreticky vzato, uvolní už tak ucpané město a jeho přeplněná parkovací místa,“ uzavírá Čapek.

Zkušenosti z Budapešti

GreenGo e-carsharing funguje od roku 2016 v Budapešti, kde operuje s 300 auty na 75 km2 města. Česká pobočka vznikla loni. Do dalších 3 měsíců zprovozní celkových 200 elektroaut a zaměstnávat bude do 20 lidí.

Flotila Volkswagenů z Budapešti

GreenGo používá výlučně elektroauta značky VW eUP!!, která jsou svým rozměrem ideálním vozidlem do města (jejich délka je 3,6 metru), mají automatickou převodovku, klimatizaci, parkovací senzory, vyhřívaná sedadla a většina z nich i kamerový parkovací systém.

„Dále je známo, že právě tento model elektro aut je svojí výrobou jeden z nejméně náročných na produkci CO2 mezi všemi ostatními elektro auty. S výkonem 60 kW nabízí dojezd 130 km. Maximální rychlost je 130 km/hod,“ uvedla firma.

K dobíjení flotily elektromobilů bude GreenGo v Praze používat veřejnou nabíjecí síť i vlastní nabíjecí body s DC nabíječkami Siemens. Nabití trvá v průměru 35 minut (DC nabíječka).

Zdroj: TK GreenGo, Erich Handl, Praha
21.únor 2020