Zhruba dvě třetiny svých zaměstnanců musí česká odnož Knorr Bremse do práce vozit na své náklady. Na setkání podnikatelů s hejtmanem Libereckého kraje organizovaném agenturou Czechinvest to řekl zástupce firmy Petr Zima.
Výrobce brzd pro automobily letos přestěhoval svůj závod z Hejnic ve Frýdlantském výběžku do 30 kilometrů vzdálené průmyslové zóny v Liberci. Většinu původních pracovníků si přitom ponechal, lidé se ale nemají jak dostat do práce. Současné jízdní řády vlaků a autobusů jim totiž neumožňují jezdit do zaměstnání veřejnou dopravou. „Máme třísměnný provoz. Na každou směnu musíme vypravovat dva autobusy, což jsou pro nás nemalé náklady,“ uvedl Zima. Firma podle jeho slov vozí zhruba 150 až 200 pracovníků. Celkem v libereckém závodu pracuje kolem 270 osob.
Podle Petra Zimy jsou tak znevýhodněni vůči jiným závodům v koncernu, kde se o dopravu zaměstnanců nemusejí v takovém měřítku starat. „Máme šanci patřit k nejlépe hodnoceným v rámci skupiny, toto nás ale limituje,“ konstatoval. Pokud by patřili k nejlepším, liberecký závod by měl výrazně větší šanci získávat v rámci koncernu novou výrobu či nové projekty. „Bylo by to výhodné i pro kraj. Mohli bychom najímat další zaměstnance,“ poukázal Petr Zima.
Problémem se chce vedení Libereckého kraje, které má dopravní obslužnost na starost, zabývat. Podle hejtmana, Stanislava Eichlera (ČSSD), není ale Knorr Bremse jedinou firmou v kraji, která potřebuje upravit současné časy odjezdů vlaků a autobusů. I proto hodlá kupříkladu zavést mezi Libercem a Tanvaldem pravidelný půlhodinový takt u vlaků.
Frýdlantský výběžek přesto patří v tomto směru mezi priority kraje. Jedná se totiž o hospodářsky slabou oblast, kde je nejvyšší nezaměstnanost v kraji. Pohybuje se kolem 20 procent.
Do regionu, kde v minulosti převládal textilní průmysl, se noví investoři příliš nehrnou a někteří současní zaměstnavatelé odchází. Kromě Knorru odtud loni odešla také společnost Steinel a svůj provoz tu uzavřela tiskárna textilu Slezanu. O práci tak přišlo přes 300 lidí.
Jedním z důvodů nezájmu o Frýdlantsko mezi podnikateli je špatná dopravní dostupnost. Nová silnice, která má zrychlit spojení mezi Frýdlantem a Libercem, by měla být hotová nejdříve v roce 2018. Přes zimu je také každý rok uzavřená spojnice mezi Frýdlantským výběžkem a Jabloncem nad Nisou vedoucí kolem přehrady Souš. Podle Petra Zimy byla špatná dopravní infrastruktura jedním z hlavních důvodů pro přestěhování továrny. „Hlavně v zimě měly kamiony problém dovézt nám komponenty a odvézt hotové výrobky našim odběratelům. Nyní se k nám také dostanou lépe i zákazníci, šetříme jim čas i náklady. Při cestě za námi najezdí o 60 kilometrů méně,“ dodal.
Z fóra podnikatelů a libereckého hejtmana vyplynulo, že firmy ve vztahu k Libereckému kraji nejvíce trápí stav dopravní infrastruktury. Semilsku by kupříkladu pomohlo, pokud by plánovaná rychlostní silnice R35 vedla přes jejich území. V současné době cesta mezi Turnovem a Semily vzdálených od sebe 20 kilometrů trvá půl hodiny. Firmám by také usnadnilo podnikání dokončení silnice mezi Německem, Polskem a Českem, po níž by mohly jezdit i kamiony se zbožím.