Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Komentář: prosinec přinesl 2. nejvyšší registrace aut za 30 let

V mnoha směrech složitý rok 2020 máme za sebou. Trh osobních vozů sice byl také ovlivněn Covidem – 19, ale ruku na srdce, zdaleka ne tolik jako některá jiná odvětví nebo tolik, jako ve většině ostatních evropských zemí.

Jak ukazují prosincové údaje o registracích, náš automobilový trh se s problematikou uzavřených prodejen dokázal až nečekaně dobře vypořádat. Víc za prosinec bylo registrováno jen v roce 2016. Za celý rok 2020 bylo u nás registrováno celkem 202 971 osobních (což představuje meziročně pokles o –18,78 %), a 17 141 lehkých užitkových vozů (meziročně –16,12 %), v posledních deseti letech rekordních 21 518 motocyklů (+ 14,80 %), 7 355 nákladních vozidel (–25,35 %) a 1 367 autobusů (+12,05 %).

Docela zajímavě se v roce 2020 meziročně promíchal peloton jednotlivých značek. Za dlouhodobě jasně vedoucí škodovkou, která pouze měnila svůj podílový náskok, byl tři čtvrtiny roku na druhém místě Hyundai, který ale nestačil registračnímu útoku značky VW v posledních třech měsících.

O čtvrté a páté místo loni bojovala loni ještě sedmá Toyota (mimochodem jediná značka z prvních 25, která prodala víc než předloni) s Dacií, loni čtvrtá. K další čtveřici – Peugeot (loni pátý), Kia (loni devátá), Renault (loni šestý) a prémiový Mercedes-Benz (loni desátý) – se po horším začátku dotáhl finišem ke konci roku Ford (loni osmý), který uzavírá první desítku. Druhou desítku začíná s malými vzájemnými odstupy trojice BMW (13), Citroën (12) a Seat (11), za kterou jsou Opel, Suzuki a Audi, pronásledované Volvem na sedmnáctém místě. Citelně se propadla Mazda (z 16 na 19 místo a –2 297 vozů) a Nissan s méně než polovinou předloňského výsledku.

Pokud jde o modely, pak svým způsobem nejvíce překvapivými skokany závěru roku, se staly VW Golf (v prosinci pátý a v listopadu třetí) či Škoda Enyaq (v prosinci byl čtvrtým neprodávanějším modelem). Oba jistě přinesou svěží vítr a oživení na české silnice.

Za zajímavost roku 2020 se dají považovat velmi slušné registrace luxusních vozů značek Ferrari (93 kusů, +56,9 %), Porsche (342 kusů), Bentley (56 kusů), Lamborghini (43 kusů) či Rolls-Royce (19 kusů). Poměrně velký, více než 50 % meziroční propad loni zaznamenaly např. značky Jaguar a smart. Naopak i v složitém roce si polepšili, kromě velmi úspěšného Ferrari také značky Ssangyong, Tesla či DS.

Propagátoři elektromobility mohou jásat, protože podíl „čistých“ osobních vozidel dosáhl za rok 2020 už na hranici 1,6 procenta celoročních registrací (3 262 kusů), což je ve srovnání s 0,30 %, resp. celkově 756 kusy, v roce 2019 představuje výrazné zlepšení. Hodně k tomu pomohly škodovky, kterým patří více než polovina všech elektrických registrací. Loni nejpočetněji zastoupené Citigoe iV ale bohužel po jarním finiši brzo zaniklo, a tak se na pozici loňské dvojky ve své kategorii dostal díky prosincovým 741 registracím nový Enyaq.

Ze značek je s velkým odstupem druhá je Tesla (396 kusů), následovaná Hyundaiem (345) a dvojicí Renault (144), VW, které loni zaregistrovalo 141 elektromobilů, z toho 101 vozů modelu ID.3. Vítězem hybridové ligy je s 4046 registrovanými vozy jednoznačně Toyota, která naopak zatím vůbec nesází na elektromobily. Koupě 1 979 kusů u nás především parkováním zvýhodněných osobních hybridů Plug-In představuje tržní podíl 0,97 %, což také není, vzhledem k bohaté komunikaci, ve srovnání s dvousettisícovým trhem, nic moc.

Zajímavě se také vyvíjela zákaznická struktura, kterou pochopitelně výrazně ovlivnila pandemie. Zavření prodejen se nejvíce dotklo soukromých zákazníků, jejichž podíl se v průběhu roku pohyboval mezi 19 až 34 procenty. Zbytek připadá na podniky, firmy a státní instituce, které v podstatě držely český automobilový trh. V roce 2020 došlo také k překvapivému meziročnímu zvýšení podílu vozů s hospodárnějšími naftovými motory, a naopak ke snížení podílu vozů s pohonem na benzin.

Zmínku si zaslouží také první registrace dovezených ojetých osobních vozů, které navzdory mnoha omezením, poklesly meziročně jen o 15 % a počet 150 731 kusů představuje tři čtvrtiny registrací vozů nových. Ač si to mnozí nechtějí připouštět, dovoz ojetin je opravdu velmi významnou součástí českého automobilového trhu, přispívající bohužel k nepříznivému stárnutí našeho vozidlového parku. Vždyť vozů starších 10 let je dováženo už 54,01 %.

Reálné výhledy automobilového trhu do nového roku nemohou být, vzhledem k přetrvávající pandemii a s ní související celkovou nejistotou nijak moc optimistické. Málokdo z vyhlašovatelů radostnějších prognóz totiž bere v úvahu skutečnost, že náš automobilový park je opravdu nasycený a důvodů k nákupu nových vozidel soukromníky, ale i u řady podnikatelů není za současné situace mnoho. Jak se bude náš trh vyvíjet v letošním roce je opravdu těžké predikovat a nelze vyloučit, že ještě nějaký čas bude vládnout spíše opatrnější zákaznická zdrženlivost.

Zdroj: Karel Beránek
6.leden 2021