Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Komentář: skokanem roku je Mercedes-Benz

Jak se dá vyčíst z oficiálních statistik, vydaných včera Svazem dovozců automobilů, údaje o registracích motorových vozidel za březen i první čtvrtletí 2021 jsou, zejména vzhledem k letošnímu tříměsíčnímu uzavření prodejen, pozitivní a mnohde svým způsobem příznivé.

Prosté meziroční porovnávání výsledků registrací je sice stále dost často používané, ale zvláště letos značně ošidné, protože je srovnáváno nesrovnatelné. Je nesporné, že pandemie koronaviru automobilový trh sice zasáhla, ale postupem doby se s většinou nástrah dokázal překvapivě rychle a úspěšně vyrovnat.

Proto nemá ani cenu komentovat letošní březnový meziroční nárůst registrací osobních vozů o 46,53 %, či 1,31 % pokles za první čtvrtletí. Podmínky za uplynulých 12 měsíců letos, ve srovnání s předchozím obdobím jsou opravdu naprosto nesrovnatelné. Lze jen konstatovat, že registrace lehkých užitkových vozů letos meziročně vzrostly o 19,92 % a za březen dokonce o 69,05 %. Také registrace nákladních vozidel, autobusů i motocyklů jsou letos lepší.

A na to, že byly uzavřeny mnohé bazary v zahraničí, byla komplikovaná mezinárodní přeprava a tuzemské bazary mají také zavřené brány, je meziroční pokles prvních registrací ze zahraničí dovezených ojetin o 7,5 % také vlastně úspěch.

Daleko zajímavější změny se letos ukazují v zákaznické a vozidlové struktuře registrovaných nových osobních aut. Asi nejzásadnější je další pokles podílu soukromých zákazníků, na které letos zatím připadá už méně než 20 %. To znamená, že české registrace drží státní instituce a podniky. Dá se předpokládat, že po otevření prodejen aut se podíl soukromých odběratelů zvýší, ale vzniklý deficit nebude, při současné cenové politice, tak snadné dohnat.

Pro mnohé bude znít určitě až neskutečně, že za vedoucí trojicí Škoda, VW a Hyundai se letos na čtvrtou příčku nejen v březnu, ale i za celé první čtvrtletí probojoval Mercedes-Benz (a to byl čtvrtý také v lednu a v únoru šestý). Teprve za ním se perou o pořadí v top 10, Ford, Peugeot, Toyota, Kia, Seat a Dacia. Toto pořadí je ve srovnání s dobou předkoronavirou opravdu hodně překvapující. Z první desítky letos zatím vypadávají, také překvapivě, například Opel, Renault a Citroën.

Velmi dobře se daří prémiovým a luxusním značkám. Například Porsche si meziročně polepšilo o 54,41 %, Volvo o 45,45 %, Ferrari o 35,29 %, Lexus o 26,37 % a Rolls-Royce registroval za první čtvrtletí šest vozů, což je + 20 %. A to byl loňský rok u nich většinou také velmi dobrý, takže u nich, jakoby pandemie ani neexistovala.

Nejen pandemie, ale ani zákazníci letos asi příliš nepřejí elektromobilům. Zatímco loni jich bylo za první čtvrtletí registrováno 855 (1,7 % trhu), letos navzdory ještě větší nabídce a široké mediální podpoře, to bylo zatím jen 563 kusů (1,14 %). Jako by se bohatí nasytili, a pro ostatní jsou zatím zřejmě příliš drahé.

Lépe se daří osobním vozům s hybridními pohony, kterých bylo za první čtvrtletí registrováno 4 705 kusů, z toho bylo 943 s vnějším nabíjením, zatímco loni to bylo 2 571, resp. 463 kusů.

Další průběh letošního roku se dá ale dost těžko předikovat. Registrace jsou rozjeté zatím dobře. Je pravděpodobné, že státní instituce si svá plánovaná množství automobilů odeberou a mnohé velké firmy zřejmě také. Podobně asi nastane po otevření prodejen určitý nákupní boom, ale už vůbec není jisté, jak se zachovají drobní podnikatelé a soukromníci. Zda nebudou v dnešní nejisté době váhat s vydáním svých prostředků na obměnu automobilů a nepočkají, jak se bude situace dál vyvíjet.

 

Zdroj: Karel Beránek
8.duben 2021