Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Korejci budují 3. závod na baterie v Maďarsku

Korejská SK Innovation plánuje v Maďarsku koncem tohoto roku zahájení stavby svého již třetího závodu na výrobu baterií pro elektromobily. Slibuje 2500 nových pracovních míst.
Tuto investici SK Innovation chystá navzdory loňské ztrátě způsobené pandemií covid-19 ve výši téměř 2 miliard dolarů.

Díky investici na zelené louce o rozloze 70 hektarů a ve výši 2,29 miliardy USD má v maďarské Iváncse vzniknout největší evropská továrna společnosti s plánovanou roční výrobní kapacitou 30 GWh.

SK Innovation v současné době provozuje již dva závody na výrobu baterií v Komáromu. První závod má roční kapacitu 7,5 GWh. Jeho výstavba byla dokončena v roce 2019. V provozu je také druhý závod s roční kapacitou 9,8 GWh, s cílem zahájit masovou výrobu od 1. čtvrtletí roku 2022.

SK Innovation zároveň agresivně investuje do výrobních zařízení v Číně a Spojených státech. Společnost plánuje do roku 2025 rozšířit svoji globální kapacitu na 125 GWh ročně, z čehož významnou část bude zajišťovat právě kapacita maďarských závodů. Vzhledem k průměrnému výkonu 70 kWh a efektivnímu dojezdu 400 kilometrů na vozidlo zajistí továrna v Iváncse výrobu pro 430 000 elektromobilů za rok.

Kromě závodů SK Innovation je v maďarském Gödu od roku 2018 v provozu další korejský závod společnosti Samsung SDI, který zde přestavěl svoji továrnu na plazmové zobrazovací panely (PDP) na továrnu na baterie. Dvě jeho výrobní linky s celkovou kapacitou 2,5 GWh a 7,5 GWh dodávají autobaterie pro vozy BMW, Volkswagen a Volvo Trucks. Společnost Samsung SDI oznámila, že zde chce v budoucnu ztrojnásobit produkci.

Díky rychlému vývoji se v krátkém čase kapacita výroby jihokorejského giganta automobilových baterií znásobí, a proto se dá očekávat, že v příštích letech získá Maďarsko velké uznání za svoji roli, kterou v rozvoji elektrické mobility sehrává.

Česko zatím bez bateriové investice

Česko na svoji roli v této dynamicky se rozvíjející hře bohužel stále čeká. A to i přes jednání vedená ohledně plánované investice LG Energy Solution (dceřiné společnosti LG Chem na výrobu baterií) v partnerství s elektrárenskou společností ČEZ pro výrobu elektrických baterií (Gigafactory) v ČR.

Přitom se zde nabízí široké spektrum možného zapojení českých firem. A to jak při vlastní těžbě české lithné slídy s následnou extrakcí lithia (např. EMH – Geomet), tak ve spolupráci českými výrobci lithiových baterií (např. HE3DA, A123 Systems, EV Battery s.r.o.). V neposlední řadě je nutné dodat, že by se jednalo o dodávky elektrobaterií pro vozy Škoda.

Jen samotná korejská účast na výstavbě „Gigafactory“ na lithiové baterie pro elektromobily v kombinaci ČEZ/EMH(Geomet)/LG Energy Solution a POSCO by mohla vést k vytvoření na 5,5 tisíce pracovních míst v regionu Krušných hor, a tím i ke značnému posílení šancí ČR stát se evropským lídrem nejen ve výrobě baterií, ale i elektromobility celkově. V případě POSCO jde konkrétně o POSCO Lithium Extraction Demonstration Plant – zkušební závod korejských oceláren POSCO na extrakci lithia pro výrobu autobaterií.

Korejci očekávají, že jen v Evropě do roku 2025 vzroste poptávka po bateriích pro elektromobily ze 41 GWh na 256 GWh.

Společný podíl tří korejských společností LG Energy Solution, Samsung SDI a SK Innovation na světovém trhu s bateriemi do elektromobilů dosáhl podle hodnocení SNE Research v loňském roce 34,7 %.

První místo v žebříčku jednotlivých firem náleží s 24% podílem světového trhu čínské společnosti CATL.

Druhé místo patří LG Energy Solution s 23,5% podílem na světovém trhu s EV bateriemi. Roční kapacita společnosti zaznamenala 171,5% meziroční nárůst a dosáhla 33 GWh. Baterie vyráběné LG Energy Solution jsou používány v modelu Tesla pro čínský trh a dále pak ve vozech enault Zoe a Volkwagen ID.3.

Třetí příčka připadá japonské společnosti Panasonic s 18,5 %. Ta však zaznamenala meziroční pokles produkce o 8,2 %.

Další čínský výrobce BYD drží čtvrté místo s celosvětovým podílem 6,7 %.

Na pátém místě se nachází korejský Samsung SDI s podílem 5,8 % a roční kapacitou 8,2 GWh. Baterie společnosti se dodávají do vozů Audi e-tron, Ford Kuga a Volkswagen Passat GTE.

Celosvětově šesté místo s podílem 5,4 % patří v úvodu již zmiňovanému SK Innovations, který dodává baterie do vozů Hyundai Kona Electric a Kia Niro.

Zdroj: Reuters
16.březen 2021