Kategorie
Značky
Regiony
 
 

LeasePlan hlásí růst zájmu o digitální nástroje na správu autoparků

Změny pracovních návyků vynucené pandemií koronaviru urychlily inovace ve správě podnikových automobilů. Hlavním trendem je digitalizace většiny procesů, které jsou se služebními vozy spojeny. Vývoj komentuje šéf LeasePlanu Martin Brix.

„Restriktivní opatření na potlačení nákazy přispěla k tomu, že se online nástroje staly pro většinu firem i řidičů služebních vozidel preferovanou volbou. Díky těmto řešením mohou flotiloví manažeři řídit celý vozový park od stolu, klidně i z domova, pokud mají nařízený home office,“ vysvětluje Martin Brix, generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika, která je největším provozovatelem firemních autoparků u nás.

Martin Brix

Pracovníci, kteří mají na starost podniková vozidla, už běžně využívají online reportingy o vývoji flotily a souvisejících nákladů, které jim zpracovává leasingová společnost. Moderní technologie ale ovládly řadu dalších procedur, ať už jde o výběr a objednávání vozidel, sjednávání návštěv servisů nebo pneuservisů, přivolávání asistenční pomoci v případě nehody anebo přidělování referentských automobilů.

Přechod k digitalizaci nabral na dynamice pod vlivem pandemické krize. Typickým případem je prodej ojetých automobilů, které zákazníci vracejí po operativním leasingu. LeasePlan nabízí vybrané vozy ve svém prodejním místě, které je součástí celoevropské digitální platformy CarNext.com. V České republice zahrnuje jak kamennou prodejnu, tak možnost koupě ojetého vozu online včetně jeho doručení až před dům nového majitele. Zatímco před vypuknutím pandemie činil podíl online objednávek řádově jednotky procent, v průběhu loňského roku dosahoval dvouciferných hodnot.

„Důležité je, že i po rozvolnění restriktivních opatření zůstávaly online prodeje na vysokých číslech. Digitální prodej využívají hlavně společnosti nebo živnostníci, kteří v nelehkém období přesměrovali zájem od nových vozidel ke kvalitním ojetým automobilům,“ dodává Martin Brix.

V narůstající popularitě online nástrojů hrají podle něj hlavní roli dva faktory: rychlost a komfort. Jako příklad uvádí digitální asistenci, kterou LeasePlan nabízí svým klientům. Je založena na přehledném webovém formuláři, který řidič bez problémů vyplní i na mobilu. V průměru za 1 minutu a 20 sekund od odeslání formuláře obdrží SMS s informací, kdy k němu dorazí pomoc. Na mapě, která je součástí aplikace, pak může sledovat pohyb zásahového vozidla. Také digitální asistence získala v uplynulých měsících na oblibě.

„I lidé, kteří byli dříve ve využívání IT zdrženliví a upřednostňovali tradiční způsoby komunikace, třeba telefonní hovory, začali během koronakrize vnímat webové či mobilní aplikace jako ideální cestu k řešení svých potíží,“ vysvětluje Martin Brix.

Moderní výdobytky navíc umožňují rozšiřovat správu firemních flotil o zcela nové prvky. LeasePlan na začátku letošního roku spustil ostrý provoz svého carsharingu – tedy elektronického systému na provoz referentských vozidel. Sdílení těchto vozů probíhá prostřednictvím aplikace, která slouží k rezervaci aut, ale také k jejich odemykání. Kolegové, kteří se o vůz střídají, tak vůbec nemusejí přijít do osobního kontaktu, což je v době pandemie velmi podstatný faktor. Aplikaci využívají i k placení na čerpacích stanicích.

Digitální technologie budou mít rozhodující slovo i v dalším formování firemních flotil a jejich správy. Velkým tématem nejbližších let bude využívání telematických dat odečítaných online přímo z vozidel. LeasePlan už dnes dokáže identifikovat nestandardní chování vozu, jakými jsou například prudké brzdění, příliš rychlá akcelerace nebo ostrý průjezd zatáčkami.

„Vývoj škodního průběhu flotily obvykle výrazně zhoršuje nevelké procento automobilů. Zbytečně se tím prodražuje pojištění autoparku a zvyšují se náklady na opravy. Pomocí dat, která získáme z telematických jednotek umístěných ve vozidlech, odhalíme konkrétní nedostatky a zaměstnavatelé pak mohou firemní řidiče motivovat k nápravě,“ konstatuje Martin Brix. V době, kdy firmy hledají úspory více než kdy jindy, jsou tyto analýzy stále žádanější.

LeasePlan začne brzy využívat telematiku i v dalších sférách péče o vůz, například v časné identifikaci závad anebo při automatizovaném objednávání vozidel na plánované servisní úkony.

Zdroj: LeasePlan, Pavel Hálek
5.březen 2021