Sdružení automobilového průmyslu dnes oznámilo první registrace nových a ojetých silničních vozidel za leden až říjen 2007.
I. osobní automobily kat. M1 a malá užitková vozidla kat. N1
I.1 Nová vozidla
V průběhu ledna až října 2007 bylo v České republice poprvé zaregistrováno celkem 158 722 ks nových automobilů kategorií M1 a N1. Oproti stejnému období roku 2005 je to o 11,09 % (to je o 15 841 ks) více.
I.2 Ojetá vozidla z dovozu
Za hodnocené období roku 2007 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 191 797 ks ojetých automobilů (183 166 ks osobních kat. M1 a 8 631 ks malých užitkových kat. N1). Jedná se o ojetá vozidla dovezená do ČR. Oproti stejnému období roku 2006 byl za tyto kategorie zaznamenán nárůst prvních registrací ojetých vozidel o 22,11 % (o 34 729 vozů). Za celý rok 2006 bylo přitom poprvé zaregistrováno 191 159 ks ojetých vozidel z dovozu (183 143 ks kat. M1 a 8 016 ks kat. N1). Za deset měsíců roku 2007 se tedy dovezlo zhruba stejně ojetých vozidel, jako za celý rok 2006.
Podíl vozidel značky Škoda na trhu osobních automobilů (kat. M1) dosáhl za dané období 36,55 % (registrováno 40 506 ks), podíl osobních automobilů z TPCA Czech (Citroen C1 + Peugeot 107 + Toyota Aygo) činí 1,19 % (zaregistrováno 1 323 ks). V souhrnu se tak osobní vozy tuzemské výroby podílejí na trhu nových osobních automobilů v ČR 37,75 % (mimo výše uvedené je zde započteno ještě 7 ks osobních automobilů zn. Kaipan a 2 ks dalších dvou značek).
Na trhu malých užitkových vozidel kat. N1 dosahuje podíl českých výrobců celkem 24,32 %, z toho zn. Škoda 24,23 % (zaregistrováno 11 606 ks). Podíl ostatních českých výrobců činí 0,09 % (započteno 42 ks Peugeot 107 a 1 ks zn. Magma).
Podíl vozidel z domácí výroby na trhu osobních automobilů a malých užitkových vozidel celkem (kat. M1 + N1) v souhrnu za leden až říjen 2007 činil 33,70 % (z toho 32,83 % značka Škoda, automobily z TPCA v Kolíně 0,86% a ostatní 0,01 %).
II. Nákladní automobily (nad 3 500 kg celkové hmotnosti = kat. N2 + N3)
V průběhu ledna až října 2007 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 9 538 ks nových a 3 597 ks ojetých nákladních vozů kategorie N2 a N3. Oproti stejnému období roku 2006 je to:
q u nových o 17,85 % (o 1 445 ks) více;
q u ojetých o 26,03 % (o 743 ks) více.
Souhrnný podíl tuzemských výrobců na registracích nových nákladních automobilů kat. N2 a N3 činil 3,39 %. Bylo zaregistrováno celkem 323 ks, z toho 165 ks značky Tatra, 151 ks značky Avia a 6 ks značky Praga a 1 ks Liaz).
III. Autobusy
Za leden až říjen 2007 bylo v ČR poprvé zaregistrováno 677 ks nových a 190 ks ojetých autobusů (kategorie M2 a M3). Ve srovnání se stejným obdobím roku 2006 se první registrace nových autobusů snížily o 10,69 % (to je o 81 ks), u ojetých (z dovozu) však došlo ke zvýšení o 61,02 % (o 72 ks).
Podíl českých výrobců autobusů na domácím trhu nových autobusů dosáhl 65,14 %, z toho Iveco Czech Republic (zn. Irisbus, dříve Karosa) 33,38 % (registrováno 226 ks), SOR Libchavy 31,02 % (210 ks) a Tedom 0,74 % (5 ks).
IV. Motocykly
Za deset měsíců r. 2007 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 41 442 ks motocyklů a mopedů (kat. L), což je o 36,42 % (o 11 064 ks) více než za stejné období roku 2006. Registrace nových motocyklů přitom vzrostly o 26,88 % (+ 4 906 ks) a registrace ojetých narostly o 50,78 % (o 6 158 ks).
Podíl českých výrobců na trhu nových motocyklů a mopedů činí 1,13 %; tento podíl je tvořen pouze značkou Jawa (registrováno 261 ks).
VI. Registrace silničních vozidel za leden až říjen – souhrn
Celkem silniční vozidla (= osobní M1 + malá užitková N1 + nákladní N2 a N3 + autobusy M2 a M3 + motocykly a mopedy + ostatní).
V ČR bylo za leden až říjen roku 2007 poprvé zaregistrováno 445 019 ks silničních vozidel, z toho 227 511 ks (51,12 %) nových a 217 508 ks (48,88 %) ojetých (ve stejném období roku 2006 byl celkový podíl ojetých „pouze“ 46,73 %).
Registrace silničních vozidel byly oproti stejnému období roku 2006 vyšší o 70 199 vozidel (to je o 18,73 %). U nových došlo k nárůstu o 13,95 % (to je o 27 845 ks vozidel), u ojetých se však první registrace zvýšily o 24,18 % (to je o 42 354 vozidel).
Pokud z výše uvedeného vyjmeme pouze motorová vozidla, je situace z tohoto pohledu ještě méně příznivá. Nárůst u nových motorových vozidel činí jen 13,01 % a podíl ojetých vozidel z dovozu na prvních registracích již přesáhl 52,6 %.
*******************************