Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Návrhářka Lexusu UX mění svět aerodynamiky

Nový crossover Lexus UX, který dorazí na evropský trh začátkem příštího roku, přináší několik novinek v oblasti aerodynamiky. Vůz, jehož hlavní konstruktérkou je žena, se inspiroval i u formule 1.

První recenze nového modelu chválí hbitost a agilní jízdní vlastnosti modelu UX. Mohou za to aerodynamické vychytávky, které má tento vůz jako úplně první na světě. “Chtěla jsem, aby UX přinesl výhody tradičního crossoveru, což je vyšší poloha řidiče a lepší výhled ven. Ty jsem ale záměrně zkombinovala s dynamickými jízdními schopnostmi a agilitou hatchbacku,” vysvětluje Chika Kako, hlavní konstruktérka modelu UX.

Tři světové inovace

Tým, který se předtím podílel na vývoji supersportu Lexus LFA a modelové řady F, dostal za úkol vytvořit mimořádně tuhou podvozkovou platformu, což je základ prvotřídní kultivovanosti a jízdního chování. Panely karoserie vytvořili z hliníku a kompozitních materiálů kvůli úspoře hmotnosti a snížení těžiště.

 

To však byl pouze začátek. Výsledek se totiž pyšní hned třemi světovými aerodynamickými inovacemi.

Zadní skupinové svítilny nového UX využívají propracovaný design, který je mimořádně aerodynamický. Do světel jsou zabudovány lamely, které asi o 16 procent snižují změny tlaku vzduchu, a tak přispívají ke stabilitě zádě při zatáčení a za jízdy v příčném větru.

Lemování kolem podběhů kol u crossoverů zpravidla chrání karoserii před štěrkem odlétávajícím od pneumatik. U nového UX se Lexus rozhodl jejich funkci o něco rozšířit: “Do horní části lemování jsme začlenili stupínek, jehož úkolem je potlačovat vertikální houpání karoserie při průjezdu zatáčkami, čímž se zvyšuje stabilita a preciznost řízení,” popisuje Kako.

Aerodynamická kola o velikosti 17″ mají po obou stranách paprsků speciální klapky. Toto řešení je v rámci vozů značky Lexus použito vůbec poprvé. Tvarování vychází z takzvané Gurneyho klapky, která se používá na zadním křídle závodních monopostů formule 1 a slouží k regulaci proudění vzduchu a zvýšení přítlaku. Nová a konstrukce přináší jistější jízdu prostřednictvím stabilních brzdných schopností, vyšší účinnosti chlazení a potlačení nežádoucího víření vzduchu po stranách vozidla.

Snížení i spotřeby i hluku

Snížení aerodynamického odporu modelu UX se následně odráží ve snížení spotřeby paliva, víření vzduchu a aerodynamického hluku. Kromě výše zmíněných inovací se konstruktéři značky zaměřili i na hladký povrch spodní části karoserie a aerodynamická vnější zpětná zrcátka, která se inspirovala zrcátky kupé LC.

 

“U Lexusu můžeme využívat jeden z největších aerodynamických tunelů na světě. Oblouk tohoto tunelu, který se otevřel v březnu roku 2013, měří 22 metrů na výšku a 260 metrů na délku,” říká Kako. “Jeho hlavní funkcí je zajistit stabilní proud vzduchu kolem vozidla. Když například vůz jede ustálenou rychlostí 100 km/h, odpor vzduchu představuje až 70 procent veškerých sil ovlivňujících celkové jízdní schopnosti.”

Po testech v tunelu a na okruhu byl nový UX předán týmu “jezdeckých mistrů” Lexus, kteří se věnují už jen odlaďování drobných detailů.

Zdroj: Lexus
5.listopad 2018