Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Louda: na nové auto si Češi počkají až rok

Českým automobilkám chybí díly a materiál, podle manažerů dealerství Louda Auto to brzy pocítí zákazníci. Problém je nyní u každé nové zakázky a čekací doby se prodlužují, potvrdil pro SZ Byznys největší dealer škodovek v Česku.

Největšímu prodejci škodovek v tuzemsku loni klesly meziročně prodeje o 12 procent. Ve dvanácti autosalonech v roce 2020 prodala společnost Louda Auto téměř 3500 vozů Škoda a téměř čtyři tisíce nových automobilů dalších deseti značek.

„Důvodem poklesu prodeje je vedle epidemie koronaviru také skutečnost, že Škoda Auto kapacitně nestíhá výrobu některých vysoce žádaných modelů,“ uvedl obchodní ředitel Louda Auto Martin Feller.

„Například na model Kamiq se aktuálně čeká kolem 38 týdnů, na Karoq Sportline 48 týdnů,“ dodal Martin Feller s tím, že nové elektrické SUV Enyaq bylo ještě začátkem roku vyprodané na celý rok dopředu. Teď je příslib, že pár vozů Škoda Enyaq nakonec dostanou nad plán.

Nejde však jen o škodovky. „Dlouhé dodací lhůty u nových osobních aut se v poslední době začínají přelévat také do segmentu užitkových vozů,“ říká Feller. Citelné je to hlavně u dodávek od Fordu, částečně i Renaultu, obě značky přitom dosud patřily mezi hlavní dodavatele užitkových aut na český trh.

Komplikace na denním pořádku

„Do příštího roku se nebojím v zásadě ničeho. Domnívám se, že ten rok bude pro nás dobrý. Budeme spíš řešit to, jak auto zákazníkovi sehnat, než že jich máme na skladě hodně. Ještě minimálně rok budeme vysvětlovat zákazníkům, proč zrovna jeho model, jeho výbava nejde do vozu objednat, proč ji musí případně úplně zrušit, aby vůbec auto dostal,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys Pavel Louda, majitel společnosti Louda Auto, holdingu Louda a šéf asociace dealerů VW a Audi.

„Proto jsme dealeři. Nejsme internetový obchod, musíme to zákazníkovi vysvětlit,“ dodává s tím, že zatímco dřív vysvětlovali komplikace s dodáním nového vozu sem tam, teď je to na denním pořádku.

„V podstatě co zakázka, to komplikace a pozdní dodání. Automobilky obecně utlumily v posledních 12 měsících výrobu. Auta jsou víc nedostatková a poptávka začala převyšovat nabídku. Na některé modely třeba u Škody Auto se čeká šest sedm měsíců.

Bude se tahle doba prodlužovat?

Může se prodlužovat. Těžko dneska predikovat jak moc, jak kdy. Klidně rok. Automobilky obecně mají dle mého soudu kromě covidu ještě jeden větší problém, a to je globalizace. Především dodavatelů jednotlivých komponentů. Když vybuchla Fukušima, existoval v blízkosti jeden japonský výrobce, který vyráběl jeden typ čipů, konkrétně do couvací kamery pro všechny automobilky. V tu chvíli byla paralyzována dodávka této mimořádné výbavy. Zákazníci to moc nevnímali, protože to byla, řekněme, nadbytečná výbava. To se dneska bohužel začíná stávat čím dál častěji, ale u daleko důležitějších součástek. A je to kvůli globalizaci, ne covidu.

Bude to součástka od součástky. Záleží hodně na tom, jak která automobilka diferencuje subdodavatele. Pokud bude závislá jen na jednom, vždycky nějaký takový problém může vzniknout. Na druhou stranu automobilky mají sofistikovaný management, mají na tyto situace procesy. Takže se domnívám, že to nebude zásadní brzda v dodávkách vozů zákazníkům.

My jsme zvyklí za celou dobu našeho fungování na výkyvy v nabídce a poptávce. Řekněme, že dnešní situace je stále ještě udržitelná, automobilky to mají pod kontrolou, krátkodobé výpadky lze předpokládat. Problémy cítíme každý den. Pokaždé to má nějaký jiný důvod. Vždycky existuje nějaká výbava, nějaká komponenta, kterou v poptaném autě nelze dodat.

Zdroj: Seznam Zprávy
19.květen 2021