Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Maserati: kupé pro šáha slaví 60 let

Na autosalonu v Turíně bylo před 60 lety představeno 2+2místné kupé 5000 GT. Maserati slaví výročí tohoto automobilu sestrojeného na zvláštní žádost perského šáha Rezy Pahlaví.

Závod Viale Ciro Menotti v Modeně vyrobil pouze 34 modelů tohoto vozu, kterému navrhovali karoserii nejlepší italští konstruktéři té doby.

Perský šáh Rezá Pahlaví, který byl velkým fanouškem výkonných sportovních automobilů, testoval 3500 GT na konci roku 1958 a byl z něj nadšený. Přesto však požádal o větší výkon. Tehdejší technický ředitel společnosti Maserati Giulio Alfieri si uvědomil, že aby uspokojil potřeby tohoto významného zákazníka, musel by vůz kompletně předělat.

Vznikl projekt AM103, který pokračoval do roku 1959, a jeho výsledkem byl nový automobil, který nespočíval pouze v úpravě na míru: jádrem projektu byl osmiválcový motor modelu 450S (slavný závodní vůz Maserati barchetta) s motorem zvětšeným na objem téměr pět litrů.
Zrodilo se tak luxusní kupé 5000 GT 2+2.

První vůz s karoserií od Carrozzeria Touring byl představen na autosalonu v Turíně v roce 1959 a získal přezdívku „perský šáh“ na počest svého jedinečného zákazníka. Vyrobily se pouze tři kusy tohoto speciální vozu.

Další rok v roce 1960 byl automobil 5000 GT vystaven na stánku mezinárodního autosalonu v Ženevě s několika úpravami motoru.

Nejzajímavější na Maserati 5000 GT bylo, že se na výrobě karoserie podíleli téměř všichni přední italští karosáři své doby: Allemano, Pininfarina, Monterosa, Ghia, Bertone a Frua nebo Michelotti for Vignale.

Velký úspěch tohoto vozu způsobil, že se začaly vyrábět automobily pro významné zákazníky, například prince Karima Agaa Khana (vůz s karoserií od Carozzeria Frua), šéfa automobilky Fiat Gianniho Agnelli (Carozzeria Pininfarina), průmyslníka Ferdinanda Innocenti (Carrozzeria Ghia), filmovou hvězdu Stewarta Grangera (Carrozzeria Allemano) nebo mexického prezidenta Adolfa Lópeze Mateose (Carrozzeria Allemano).

Společnost Maserati dokázala, že je schopná vytvořit luxusní vůz nabízející exkluzivní eleganci, bezchybnou funkčnost a absolutní pohodlí v kombinaci se strhujícím výkonem.

Automobil 5000 GT byl VIP vůz jak z hlediska exkluzivity, tak z hlediska výkonu. Díky mimořádně osobitému charakteru a vysoké ceně byl celkový počet vyrobených vozů tohoto modelu omezen na 34.

Technické údaje

Model: Typ 5000 GT, Období výroby 1959/1964

Motor
Osm válců, V – 90°
Zdvihový objem
4937,8 ccm (od roku 1960 4941,1 ccm)
Vrtání a zdvih
98,5 mm x 81 mm (od roku 1960 94 mm x 89 mm)
Výkon
325 HP a 5500 ot./min. (od roku 1960 340 HP a 5800 ot./min)
Kompresní poměr
8,5:1
Ventilový rozvod
Dva rozvody OHC na jeden blok
Ventily
Dva na jeden válec
Zapalování
Dvojité se dvěma rozdělovači Marelli nebo Lucas
Mazání motoru
Tlakové s tlakovým čerpadlemSpojka
Suchá dvojitá kotoučová
Převodovka
Čtyři rychlosti + R (od roku 1963 pět rychlostí + R)

Konstrukce
Rámová
Zavěšení předních kol
Vinuté pružiny a teleskopické tlumiče nárazů
Zavěšení zadních kol
Poloeliptická listová pera a teleskopické tlumiče nárazů

Brzdy
Přední kotoučové a zadní bubnové s posilovačemRozvor kol
2600 mm
Rozchod
Přední 1390 mm, zadní 1360 mm

Karoserie
Dvoudveřové kupé, 2+2 sedadla

Suchá hmotnost
1500 Kg

Maximální rychlost
260-270 Km/h

Zdroj: Jan Svoboda
4.prosinec 2019