Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Dvě novinky v modelové řadě Porsche 718

Porsche představuje novinky 718 Spyder a 718 Cayman GT4, dva výkonné top modely, které zaujmou nejvyšší postavení v modelové řadě. Agregát typu boxer v obou modelech dosahuje maximálního výkonu 309 kW (420 k).

Vůbec poprvé je 718 Spyder postaven na stejném technickém základě jako 718 Cayman GT4. Ten zahrnuje nový čtyřlitrový šestiválec s atmosférickým plněním v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou. Zatímco GT4 představuje základní cestovní GT značky Porsche, Spyder se hodí na okruhy všeho druhu. Oba vozy přitom spoléhají na mimořádně dobrou aerodynamiku, vyspělý podvozek GT a výkonné brzdy.

Atmosférický agregát

Srdcem obou modelů je nový čtyřlitrový šestiválec typu boxer. Motor s atmosférickým plněním vychází ze stejné řady pohonných jednotek jako turbo motory současné typové řady 911 Carrera. Nový vysokootáčkový motor dosahuje nejvyššího výkonu 309 kW (420 k) – tedy o 35 koní více než předchozí GT4. Nárůst výkonu u Spyderu třetí generace činí dokonce 45 k.

Jednotka nabízí nejvyšší točivý moment 420 Nm v pásmu od 5000 do 6800 ot/min. Oba tyto sportovní vozy s manuální převodovkou dokáží překonat 300 km/h: nejvyšší rychlost modelu 718 Spyder činí 301 km/h, zatímco 718 Cayman GT4 se rozjede až na 304 km/h. Oba modely akcelerují z místa na 100 km/h za 4,4 sekundy. Korelovaná hodnota spotřeby paliva těchto sportovních vozů s motorem uprostřed činí 10,9 l/100 km (podle jízdního cyklu NEDC – New European Driving Cycle). Atmosférický motor je spojen s moderním systémem řízení emisí na bázi částicového filtru pro benzínová vozidla a lineárním zprostředkováním výkonu a okamžitou odezvou jednotky GT. Maximální otáčky motoru přitom činí 8000 ot/min. Bezkonkurenční zvukový doprovod boxeru zůstává beze změny. Z nových technických vylepšení jmenujme např. adaptivní řízení válců. Tento systém při částečném zatížení dočasně přerušuje vstřikování do jedné ze dvou řad válců, a tím snižuje spotřebu paliva.

K přímému vstřikování paliva byly v rámci vysokootáčkových motorů poprvé nasazeny piezo-elektrické vstřikovače. Každá vstřikovací operace je tak rozdělena až do pěti samostatných vstřiků. To napomáhá k mnohem dokonalejšímu procesu spalování, který je doprovázen nižšími emisemi. Systém proměnného sání se dvěma ventily rezonančního sacího potrubí zaručuje optimální výměnu plynů ve válcích.

Větší přítlak, stejný aerodynamický odpor

Z vlastností nového modelu 718 Cayman GT4 můžeme zmínit komplexní vylepšení aerodynamiky. Přítlak se zvýšil o 50 procent bez negativních dopadů na aerodynamický odpor – což je důkazem efektivity zvoleného řešení. K aerodynamice obou modelů významně přispěl nově navržený jednokomorový zadní tlumič výfuku ve tvaru oblouku: ten v zadní části vytvořil prostor pro funkční difuzor, který má z dobrých 30 procent podíl na přítlaku u zadní nápravy modelu 718 Cayman GT4. Vyšší účinností se chlubí i pevné zadní křídlo: oproti předchůdci se zde přítlak zvýšil přibližně o 20 procent. V rychlosti 200 km/h tomu odpovídá zvýšení přítlaku o plných 12 kg. Přední část vozu, která prošla optimalizací ve stylu GT, si zachovává aerodynamickou rovnováhu pomocí velké spodní hrany předního spoileru a tzv. vzduchovými clonami. Jejich úkolem je potlačovat proudění vzduchu kolem předních kol.

Špičkový podvozek GT

Vůbec poprvé je 718 Spyder postaven na podvozku GT modelu 718 Cayman GT4. Ještě lépe odladěná přední i zadní náprava s lehkými pružinovými vzpěrami využívá technologie závodních vozů. K přímému spojení s podvozkem zčásti posloužily kulové klouby. Díky systému aktivně řízeného odpružení s poklesem odpružení o 30 mm se podařilo snížit těžiště vozu ve prospěch vyšší dynamiky v zatáčkách. Speciální odladění systému odpružení pro závodní tratě přispělo k ostřejšímu handlingu modelu 718 Cayman GT4.

Z uvedené konstrukce těží i 718 Spyder. Stabilizační systém se nyní chlubí ještě vyšší citlivostí a přesností, nicméně umožňuje i deaktivaci (ve dvou krocích). Systém vektorování točivého momentu s mechanickou uzávěrkou diferenciálu zadní nápravy ještě zdokonaluje dynamiku v podélném i příčném směru, stejně tak jako schopnosti v zatáčkách pro potěšení za volantem. Pro GT4 je na přání k dispozici i paket Clubsport. Ten zahrnuje zadní ocelové stabilizátory, ruční hasicí přístroj a šestibodový bezpečnostní pás pro řidiče.

Výkonná brzdová soustava v modelech 718 Spyder a 718 Cayman GT4 s velkými pevnými hliníkovými třmeny v podobě monobloků zaručuje konzistentní zpomalování, vyhovující i rychlým jízdám na okruzích. Na přání jsou k dispozici i keramické kompozitní brzdy. Jednou z novinek jsou ultimativní sportovní pneumatiky pro 718 Spyder, upravené speciálně automobilkou Porsche. Obutí je součástí paketu opatření, díky kterému může 718 Cayman GT4 po Severní smyčce okruhu Nürburgring doslova létat: čas na jedno kolo této klasické závodní tratě o délce 20,6 km se oproti předchůdci zkrátil o více než 10 sekund.

Nové Porsche 718 Spyder a 718 Cayman GT4 je možné již objednávat. Ceny v Německu začínají na 93 350 eur v případě modelu Spyder, resp. 96 206 eur za Cayman GT4 – v obou případech včetně DPH a výbavy určené pro daný trh.

Zdroj: Porsche
18.červen 2019