Kategorie
Značky
Regiony
 
 

MPO má plán jak přilákat Gigafactory VW

Koncern Volkswagen si vybírá lokalitu pro svoji Gigafactory na baterie, rozhoduje se mezi Českem, Polskem nebo Maďarskem. V Česku je  ve hře areál bývalého letiště v Líních na Plzeňsku. Ministerstvo průmyslu přichází podle HN s plánem, jak investici přilákat k Plzni.

V rozhodování německé skupiny bude hrát velkou roli, jaká ze zemí jí na výstavbu továrny přidá nejvíce, protože samotná výstavba a spuštění továrny přijde na částku sahající až ke čtyřem miliardám eur (zhruba 100 miliard korun).

Se svým plánem na revitalizaci plzeňského areálu přišlo na vládu ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). A podle předkládací zprávy, kterou mají HN k dispozici, ministerstvo odhaduje, že celá obnova letiště na moderní průmyslový park vyjde veřejný rozpočet na devět miliard korun.

Projekt je naplánovaný s postupnými investicemi do roku 2027, celkem 7,25 miliardy korun má jít na přípravy lokality včetně nákladů na výkup nemovitostí, přemístění záchranné služby či projekční práce.

Zbytek částky by měl jít na nezbytné investice do zdravotní, vzdělávací a sociální infrastruktury, na kterou mimochodem velmi naléhají tamní obce a krajské zastupitelstvo.

Resort zároveň odhaduje, že by návratnost investice měla v letech 2024 až 2033 přesáhnout 71 miliard korun, které by natekly do veřejných rozpočtů, ať už státu, kraje, nebo obce. Po započtení multiplikačních efektů by související ekosystém přinesl navíc až 285 miliard korun k nominálnímu HDP. Ministerstvo sice uvádí, že je otevřené více investičním projektům, ale nejžhavějším kandidátem je právě Gigafactory Volkswagenu.

„Automobilový průmysl, který je pro Českou republiku klíčový, prochází transformací. Většina automobilek staví svou budoucnost na elektromobilech. A s očekávaným růstem elektromobility je spojen prudký nárůst poptávky po bateriích, pro Česko je tedy nezbytně nutné držet s tímto vývojem krok,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN).

Autoprůmysl se v Česku podílí až na desetině českého HDP a zaměstnává napřímo zhruba 180 tisíc lidí. Koncernové vedení ale musí podle zasvěcených zdrojů především vidět ochotu české vlády podílet se na investičním projektu.

Ta se zatím tváří, že o továrnu stojí. „Přejeme si, aby Česko vyhrálo a stalo se dalším místem pro továrnu na baterie koncernu Volkswagen,“ uvedl na jaře tehdejší šéf Škody Auto Thomas Schäfer s tím, že Česko je podle něj lokalitou, která se má stát centrem e-mobility. V současnosti jako šéf hlavní značky VW má poměrně velké slovo, kde nakonec továrnu koncern vybuduje.

Podle informací HN má projekt na revitalizaci letiště v Líních sloužit i jako ukázkový příklad a průkopník v přípravě investičních prostor a pobídek velkým technologickým společnostem ze zahraničí. „Spolupráce s významnými technologickými partnery, kteří by se zde mohli usadit, slibuje výrazný ekonomický přínos a nová pracovní místa v ekologické výrobě s vysokou přidanou hodnotou,“ dodává ministr Síkela.

Jeho resort považuje současný areál v Líních za neefektivně využitý, ale s optimální velikostí, minimální terénní nerovností a navíc dobrou dopravní dostupností. Příprava lokality zároveň počítá s demolicí veškeré letištní infrastruktury a přípravou zóny o maximální rozloze 391 hektarů. Jedním z problémů lokality nicméně je, že na letišti je od roku 2000 v nájmu společnost Planestation. A přestože jí ministerstvo obrany, vlastník letiště, v roce 2013 vypovědělo smlouvu, firma letiště dále využívá. Navíc stále běží soudní spor mezi oběma subjekty, nájemník totiž smlouvu podepsal na 99 let.

Na výstavbě baterkárny má eminentní zájem i mladoboleslavská Škoda. V době, kdy jsou dodavatelské řetězce – ať už se to týká čipů, kovů, nebo plastů – už přes dva roky silně napjaté, by jistota dodávek elektrobaterií do aut byla pro firmu uklidňujícím faktorem. Navíc v nevyhnutelné budoucnosti elektromobility, kdy baterky jsou a budou nejdražší a nejdůležitější součástí vozů. I proto se na jednáních s MPO a kraji podílí i Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto.

Středoevropská Gigafactory má být čtvrtou z celkem šesti továren, které chce VW v Evropě postavit. Dosud koncern oznámil výstavbu fabrik ve Švédsku, Rakousku a Španělsku. Každá má mít kapacitu 40 GWh, což by znamenalo roční produkci baterií pro 650 tisíc vozů. Skupina nechce být v době nástupu čisté mobility závislá na bateriích z jiných trhů, především z Asie, podobně jako je tomu u polovodičů.

Podle dřívější studie poradenské společnosti Deloitte by továrna mohla české ekonomice v letech 2023 až 2031 vytvořit až 33 tisíc nových pracovních míst v navazujících oborech.

„Bez toho, aby to bylo prioritou vlády, nebude možné v krátkém čase takovou velkou firmu s přilehlou infrastrukturou postavit,“ uvedl pro HN v květnu hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták, pro kterého je výstavba továrny taktéž důležitá. Především proto, aby se po přechodu na elektromobilitu udržela v regionu zaměstnanost, pokud tradiční dodavatelé do automobilového průmyslu zkrachují.

Zdroj: HN
7.srpen 2022