Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Nissan sází na pevnou ocel

Nissan začne při výrobě svých modelů ve větší míře používat pokročilou vysokopevnostní ocel včetně ultravysokopevnostní oceli s pevností v tahu 1,2 GPa.

Automobilka oznámila, že chce v budoucnu více využívat pokročilou vysokopevnostní ocel (AHSS). Vyrábět z ní chce až 25 % součástí pro své nové modely (měřeno podle hmotnosti). Ve velkém začne pokročilou vysokopevnostní ocel využívat v roce 2017 v rámci jedné ze svých iniciativ, jejichž cílem je snížit celkovou hmotnost vozů.

Společnost Nissan vyvinula*1 ultravysokopevnostní ocel s pevnostní v tahu 1,2 GPa a vysokou tvárností a poprvé ji použila při výrobě nového modelu Infiniti Q50, který se v Severní Americe začne prodávat již v tomto 2013. Dokud tento vyspělý materiál nebyl k dispozici, výroba složitě tvarovaných součástí z vysokopevnostních ocelí byla značně komplikovaná. Společnost Nissan je zatím jediným výrobcem automobilů*2 , který tyto materiály používá.

 Až společnost Nissan začne skutečně aktivně využívat ultravysokopevnostní ocel s pevností v tahu 1,2 GPa, která je jedním z několika typů pokročilé vysokopevnostní oceli, podíl součástí z pokročilé vysokopevnostní oceli na celkové hmotnosti vozu stoupne na celých 25 %. K tomu by mělo dojít v roce 2017. Díky změně materiálů a souvisejícím úpravám konstrukce by se měla o 15 % snížit celková hmotnost vozů Nissan.

Ultravysokopevnostní ocel s pevností v tahu 1,2 GPa a vysokou tvárností, již společnost Nissan vyvinula spolu se svými partnery2 , nabízí lepší tažnost, sílu a tvárnost než jiné typy oceli, a proto z ní lze vyrábět lehčí ocelové plechy. Mohou se z ní tedy vyrábět i součásti složitých tvarů, které lze ze starších typů vysokopevnostních ocelí zhotovit jen obtížně. K dispozici jsou i vysoce přesné formy a vhodné postupy pro sváření materiálů během výrobního procesu, a tak je dnes z ultravysokopevnostní oceli s pevností v tahu 1,2 GPa a vysokou tvárností možné vyrábět mnoho typů součástí.

Díky používání této oceli bude na výrobu jednoho vozu zapotřebí méně materiálu než dosud. Změna materiálu navíc nebude vyžadovat velké změny ve výrobních závodech – po menších úpravách bude nadále možné používat stávající výrobní linky. V konečném důsledku se tedy sníží celkové náklady na výrobu jednoho vozu.

Ve svém střednědobém ekologickém plánu Nissan Green Program 2016 si společnost Nissan vytkla, že do konce fiskálního roku 2016 sníží průměrnou spotřebu všech vozů Nissan o 35 % oproti spotřebě v roce 2005. Širší využívání pokročilých vysokopevnostních ocelí pomůže podstatně snížit hmotnost vozů, a tudíž i jejich spotřebu.

 

20.březen 2013