Všechny nové automobily v Česku po roce 2010 budou zřejmě umět samy automaticky přivolat pomoc v případě nehody. Česká republika se v úterý stejně jako Portugalsko a Španělsko zavázala podporovat včasné zavedení palubního systému tísňového volání eCall u nových automobilů.
Počet členských států EU podílejících se na podpoře systému stoupl na 12. Služba eCall by v Evropě po svém úplném zavedení mohla podle Evropské komise každý rok zachránit 2500 životů. “Vzhledem k rostoucí dynamice iniciativy eCall začne komise již brzy jednat s výrobci aut z Evropy, Japonska a Koreje s cílem vybavit všechna nová auta v Evropě službou eCall do roku 2010,” uvedla evropská komisařka pro informační společnost a média Viviane Redingová.
Memorandum o porozumění o službě eCall již dříve podepsaly Rakousko, Kypr, Finsko, Německo, Itálie, Litva, Slovinsko a Švédsko. Z nečlenských zemí EU se k němu připojily i Norsko, Island a Švýcarsko a také dalších téměř pět desítek organizací včetně českého Ústředního automotoklubu. V případě vážné nehody kdekoli v Evropě auta vybavená zařízením pro eCall automaticky volají pomocí čísla 112 nejbližší středisko tísňového volání. Podle údajů EK dostupnost informace o poloze havarovaného auta zvyšuje rychlost reakce záchranné služby ve venkovských oblastech o polovinu a ve městě o 40 procent. EK si dala za cíl do roku 2010 zachránit na silnicích 25.000 lidských životů ve srovnání s rokem 2001. Podle odhadů by zavedení nového systému mohlo v Evropě každý rok zachránit až 2500 životů a vést k méně vážným zraněním v 15 procentech případů bez smrtelných následků.