Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Motory Ford a Audi bodovaly v anketě

Motor Ford 1.0 EcoBoost byl v anketě International Engine and Powertrain of the Year 2019 vyhlášen nejlepším motorem v kategorii do 110 kW (150 k). V kategorii 150 až 250 k získal ocenění motor Audi 2.0 TFSI.

Porota, v níž zasedá 70 hodnotitelů z 31 zemí, udělila motoru Ford 1.0 EcoBoost 145 bodů, což mu stačilo k vítězství v kategorii do 110 kW s 26bodovým náskokem na agregáty od společností BMW, PSA, Toyota/Lexus a Volkswagen.

Litrový EcoBoost odstartoval trend maloobjemových výkonných zážehových tříválců s přeplňováním. Před časem Ford oznámil, že oceňovaný motor 1.0 EcoBoost se stane základem mild-hybridních hnacích ústrojí pro nové modely Fiesta EcoBoost Hybrid a Focus EcoBoost Hybrid. Namísto běžného alternátoru je zde použit řemenem poháněný integrovaný startér-generátor. Při brzdění a jízdě setrvačností dokáže zachycovat energii, jež jinak přichází nazmar, a využívat ji k dobíjení lithium-ion baterie. Ta pracuje s napětím 48 V.

Startér-generátor zároveň účinkuje jako elektromotor. V případě potřeby asistuje tříválcovému spalovacímu motoru 1.0 EcoBoost při akceleraci a napájí také elektrické příslušenství vozu. Výsledkem elektrické asistence je důraznější a pohotovější akcelerace, zejména z nízkých otáček. Startér-generátor v tomto režimu vykrývá prodlevu výfukového přeplňování, což motorářům Fordu umožnilo osadit spalovací motor větším turbodmychadlem. To vedlo k navýšení výkonu na 114 kW (155 k). I přes tento vysoký výkon je motor velmi kompaktní a svým půdorysem bez přídavných agregátů nepřesáhne papír velikosti A4.

Univerzální jednotka

Zážehový čtyřválec Audi 2.0 TFSI se stal vítězem ve své třídě na základě hlasování mezinárodní odborné poroty, která ve svém zdůvodnění napsala, že je tento čtyřválec „jedním z nejflexibilnějších a nejmnohostrannějších motorů, které kdy byly vyvinuty – zkrátka univerzální jednotkou.“

 

Zkratka TFSI symbolizuje přeplňování turbodmychadlem a přímé vstřikování, což je kombinace, kterou značka Audi zavedla do velkosériové výroby v roce 2004 jako první výrobce automobilů na světě. S prvním motorem 2.0 TFSI, který poháněl model A3 Sportback, zahájila značka svou strategii „downsizingu“, tedy snižování zdvihového objemu ve spojení s přeplňováním. V roce 2007 následovala nová generace motorů s interním označením EA (Entwicklungsauftrag – vývojový úkol) 888, která byla koncipována pro globální trhy. Tento motor byl vyráběn v maďarském závodě Győr, v čínském Ta-lienu a dalších výrobních závodech.

Globální motor je vhodný pro podélné uložení ve větších modelech Audi i pro uložení napříč, a to i v modelech koncernových značek Volkswagen, Škoda a SEAT. Konstrukce je průběžně optimalizována zaváděním inovativních technických řešení. Aktuální verze čtyřválce se vyznačuje zejména hospodárnými technologiemi Audi. Speciální spalovací proces s interním označením „cyklus B“ je koncipován pro částečné zatížení, které v praktickém provozu převažuje. Při klidném stylu jízdy dosahuje 2.0 TFSI hospodárnosti maloobjemového motoru, při sportovní jízdě nabízí dynamiku velkého agregátu.

 

 

Zdroj: Ford, Audi
27.květen 2019