Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Panasonic oddlužil svůj závod v Plzni

Japonci zachraňují výrobu televizí v Česku. Jak LN zjistily z výroční zprávy, valná hromada rozhodla o tom, že do plzeňské dceřiné firmy Panasonic AVC Networks Czech vstoupí nový společník, nizozemský Panasonic Holding. Závod v Plzni totiž za uplynulé roky posbíral ztrátu přes 23 miliard korun.

Prostřednictvím nizozemského holdingu byl navýšen jeho základní kapitál o 300 milionů korun. V polovině listopadu pak do výrobce televizorů „nasypal“ dalších více než 25 miliard korun. „Vše je splaceno, žádné dluhy Panasonic AVC Networks Czech už nemá,“ potvrdila za Panasonic mluvčí Andrea Maršáková.

Zatímco v roce 2010 skončila firma ve ztrátě čtyři miliardy korun, za rok 2011 už to bylo miliard pět. Jako důvod potíží uvedla firma ochabující poptávku po plazmových televizorech v Evropě a pokles tržních cen. Nepříznivě se na výsledcích podepsal i vývoj kurzu koruny.

Uhrazení dluhů firmy však dává naději, že nedopadne jako její žatecká sestra Panasonic Liquid Crystal Display Czech, která vyráběla LCD panely pro ploché televizory a která v prosinci loňského roku skončila po pěti letech provozu v likvidaci.

O dost lépe je na tom další firma z rodiny Panasonic vyrábějící v Česku, pardubická Panasonic Automotive Systems Czech, která dodává audiotechniku pro světově známé automobilky. Za fiskální rok končící březnem 2012 skončila ve ztrátě zhruba 68 milionů korun, oproti roku předešlému je to ale lepší výsledek. Tržby také o něco stouply, dosáhly 5,6 miliardy korun.

Je to dáno do jisté míry tím, že automobilovému sektoru se v tuzemsku stále daří. Je vlastně jedním z mála tahounů tuzemského průmyslu. „V Česku se vyrábějí zejména automobily, po kterých je dlouhodobě poptávka, tedy vozy střední a nižší střední třídy a cenově dostupná SUV,“ říká Jan Malý z Automobilové expertní skupiny společnosti PwC v ČR.

Zdejší výrobci navíc těží z příznivých nákladů, kvalifikované pracovní síly a dlouholeté tradice průmyslové výroby. Vdobě, kdy se výrobci přesouvají ze západu na východ, to motivuje řadu z nich usadit se právě v České republice. To byl případ i korejské automobilky Hyundai, která otevřela před lety výrobní závod v Nošovicích. Hyundai Motor Manufacturing Czech za rok 2011 zvýšila tržby zhruba o dvacet miliard na 69,6 miliardy korun, zisk stoupl na 2,9 miliardy z dvou miliard v roce 2010.

Dlouhodobě nejsilnějším hráčem je v našem automobilovém průmyslu mladoboleslavská Škoda Auto, jíž rostou prodeje prakticky na všech trzích. Automobilka předloni vykázala zisk 15,9 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 86,9 procenta, zákazníkům prodala téměř 880 tisíc vozů. Výsledky za loňské tři kvartály byly slabší.

V Česku se daří kupříkladu i výrobcům hraček. Dánský výrobce hraček Lego ve své kladenské továrně vyrábí už téměř polovinu celosvětové produkce svých stavebnic. Firma plánuje výrobu u nás rozšířit a vybudovat novou výrobní halu, která bude sloužit k balení výrobků. Do těchto nových provozů by mohlo být přijato až 300 zaměstnanců.

28.únor 2013