Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Pokračuje kampaň TY TO ZVLÁDNEŠ

Sníh, mráz a všudypřítomný zimní klid. Ten ovšem netrvá věčně. A ve chvíli, kdy pomine, ukáže zima své temnější stránky. Přitom jestli něco v zimě člověk za volantem opravdu potřebuje, je to právě klid.

Krátký den, mlhy, sníh, mráz a led. To všechno jsou podmínky, které bezpečné jízdě příliš nenahrávají. A pokud se člověk situaci nepřizpůsobí, stávají se i jindy zcela bezpečné situace život ohrožujícími.

Sníh a led totiž zcela mění pravidla hry. Tam, kde v devadesátikilometrové rychlosti zastavíte na sedmdesáti metrech, potřebujete na ledu skoro čtvrt kilometru. Ve stotřicítce dokonce dvakrát tolik, takže ani jindy bezpečný odstup dvou vteřin nemusí v zimě stačit. Pokud tedy nedáte včas nohu z plynu a nezachováte klid, snadno zjistíte, že sněhová peřina není zdaleka tak měkká, jak její název slibuje.

Nejdůležitější je při smyku zachovat chladnou hlavu. Když vůz nechce zatáčet, zkuste ještě trochu natočit volant do zatáčky, nezrychlujte ani nebrzděte. Kola by se měla chytit. Pokud jedete dostatečně pomalu.

Pokud se vám auto přetáčí a předbíhá vás zadek vozu, kola lehce srovnejte, aby se auto srovnalo. Hlavně to nepřežeňte.

V obou případech je zcela zásadní rychlost – jet tak rychle, abyste byli v případě problémů schopní zachovat klid a zvolili správné řešení situace. Protože i když se auto na sněhu chová jinak než za sucha, nárazy bolí úplně stejně.

Podobně, jako zachovat klid, je důležité také nepodcenit přípravu. Mít kvalitní zimní pneumatiky a myslet na to, že pneumatika sjetá na hraniční čtyři milimetry prodlužuje brzdnou dráhu o polovinu. Mít v autě lopatku a sněhové řetězy pro případy zasněžené silnice či zapadnutí, a škrabku a smetáček – vůz v zimě totiž musí mít nejen čistá skla kvůli nerušenému výhledu řidiče, ale ani na střeše či jinde na voze nesmí být led, který by při pádu mohl ohrozit ostatní účastníky silničního provozu.

Důležitý je taky respekt k situaci a podmínkám. I při parkování. Pokud musíte při vyjíždění z parkovacího místa překonávat sněhovou závěj, je lepší ji předem odházet – sníh vás při vyjíždění může snadno hodit na vedle stojící auto.

A ještě více než jindy dbát na správné parkování. Nevhodně stojící vůz, který v létě auta snadno objedou, může v zimě nadělat hodně zlé krve. A třeba sypače a pluhy jsou mnohem širší než osobní auta…

A nezapomínat, že příprava na zimu nejsou jen zimní pneumatiky – v zimě trpí baterie a alternátor, stěrače, je potřeba zkontrolovat seřízení světel, nemrznoucí kapalinu, kapalinu do ostřikovačů, dízlové vozy musí včas natankovat zimní naftu – je více než vhodné spojit výměnu pneumatik s důkladnou předzimní prohlídkou vozu.

Stačí málo, aby byl klid a mír zimní krajiny narušen a cesta na hory či jen do práce se může změnit v ledové peklo.

Ale pokud člověk akceptuje, že ani nejmodernější technika v jeho voze není vždy silnější než příroda, dá nohu z plynu, zvýší odstup od vozidla jedoucího před ním a plně se přizpůsobí situaci na silnici, může si ten zimní klid a mír opravdu užít.

Zdroj: Tomáš VANĚK
21.leden 2021