Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Poláci chtějí vymýtit ze silnic stará auta

Polsko plánuje zavést ekologický poplatek z automobilu, který může převýšit jeho cenu.

Taková daň může podle odborníků způsobit problémy na trhu s ojetými vozy. Dovozem a opravou těchto aut se podle odhadů v Polsku živí až 200.000 lidí. Takzvaného šrotovného, o kterém vláda uvažovala, se Poláci nejspíš nedočkají. 

    Z plánů zveřejněných ministerstvem financí vyplývá, že každoroční ekologický poplatek by měl zastoupit jednorázovou daň, která se platí u nových vozů a všech ze zahraničí dovezených aut. Ekologická daň se má týkat všech osobních automobilů do 3,5 tuny. Její výše by závisela na objemu škodlivých emisí vypouštěných do ovzduší, druhu paliva a objemu motoru. Ekologický roční poplatek v Polsku může činit u patnáctiletého vozu až 3000 zlotých (18.000 Kč). Ti, kteří koupí nový malý automobil, by zaplatili podle ministerstva okolo 100 zlotých (600 Kč).
 
    Vláda se netají s tím, že takovým způsobem chce nejen šetřit přírodu, ale také omezit dovoz ojetých vozidel ze Západu. Snížení počtu ojetin na polských silnicích má údajně také přispět ke zvýšení bezpečnosti účastníků provozu.
 
    Průměrný vůz v Polsku je podle automobilové asociace starý deset let. Většina ojetých automobilů pochází z dovozu. Několik let starými vozy jezdí také většina taxikářů, kteří upozorňují, že kvalitní automobil dobré značky může být méně poruchový a bezpečnější než leckterý nový.
 
    Na zavedení ekologické daně by ztratili hlavně dovozci ojetin, kterých může být až 200.000. To je dvakrát více, než kolik lidí zaměstnává celý automobilový průmysl v Polsku. O práci by přišli také automechanici. Naopak by na dani získali výrobci a prodejci nových aut.  Návrhem by se polská vláda měla zabývat zřejmě v červnu.
7.červen 2009