Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Porotci testovali finalisty ankety COTY 2020

Porotci volící evropský Vůz roku (Car of the Year, COTY) na konci února důkladně zkoušeli sedm finalistů, ucházejících se o titul COTY 2020. Reportáž z akce nám poslal český člen poroty Jirka Duchoň.
Jezdilo se i tentokrát na testovací trati CERAM ve francouzském Mortefontaine a v jejím okolí. Automobilky pro potřeby poroty COTY opět přivezly své vozy v řadě provedení, aby si každý měl možnost udělat co nejpřesnější obrázek o každém z nových typů a porovnávat je. K setkání poroty v Mortefontaine zároveň patří výroční valná hromada, na níž také zazní jména pro dosažení věkového limitu odstupujících členů a jejich nástupců (limit činí 65 let, letos byli čtyři).

„Další významnou součástí jsou prezentace výrobců. Každá ze sedmi automobilek, jejíž produkt se dostal do finále, zde má k dispozici přesně 15 minut (další prostor je pro dotazy) na to, aby na poslední chvíli porotce přesvědčila o kvalitách svého vozu. O trvalém respektu ankety Car of the Year (COTY) svědčí také skutečnost, že se těchto prezentací zpravidla osobně chopí nejvyšší představitelé výrobců, a letošní rok nebyl výjimkou. Po dvou letech, kdy jsme si museli pro naše potřeby obstarávat produkty značky BMW sami, mnichovští letos obnovili kontakt i oficiální podporu,“ popisuje Duchoň.

Jako první (podle losu) vystoupili zástupci Tesly, kteří připomněli, že se jejich Model 3 od loňského listopadu, kdy nastoupil na evropské trhy, stal vůbec nejprodávanějším automobilem v Norsku, Švýcarsku, Dánsku, Irsku a Holandsku. Model 3 má podle nich urychlit přechod společnosti na obdnovitelné zdroje energie.

Andrea Carlucci a Yasushi Ueda představili nejnovější generaci světového bestselleru, Toyoty Corolla. Je pravdou, že zatímco před dvaceti lety se jim kvůli hybridům smáli, dnes je Toyota i díky nim vůbec jedinou automobilkou v Evropě, jež plošně a bez potíží plní limity CO2, aniž by musela z nabídky stahovat některé agregáty nebo přistupovat k jiným opatřením.

„U BMW si při prezentaci své „jedničky“ dali záležet především na tom, aby zdůraznili péči o odladění nové platformy, jež přešla z primárně zadního na přední pohon. Pravdou je, že nová generace BMW řady 1 je zvenčí menší, ale uvnitř citelně prostornější, a že patří k vůbec nejlépe jezdícím vozům svého segmentu. Mayk Wienkotter z Porsche oznámil, že dosud registrují již 15 000 objednávek na svůj extrémní elektromobil Taycan a že většina ze zákazníků dosud nikdy vůz Porsche nevlastnila. To Ford Puma má podle Jaye Warda, PR šéfa Fordu pro Evropu, objednávek již 25 000. Sigurd Limbach odpovědný za vývoj pak prozradil, že 80 %z nich je za příplatkové provedení mild-hybrid,“ popsal Duchoň.

Renault naplánoval světové představení hybridního provedení typu Clio právě na chvíli své prezentace, tedy pondělní odpoledne, a ihned je poskytl k testování. Cena se má pohybovat na úrovni obdobně vybaveného dieselového provedení, v Německu tedy na 22 tis. Euro. Maraton prezentací uzavřel Jean-Philippe Imparato, šéf Peugeotu. Podle něj od podzimu registrují přes 100 tis. objednávek, z nichž 30 % je na dieselové a 20 % na elektrické provedení. Celkově na 40 % vozů má být v nejvyšší výbavě GT Line/GT. Nový P208 má být podle něj nikoli levný, ale dostupný.

Vítěz a držitel titulu Vůz roku 2020 (COTY) bude tradičně vyhlášen na slavnostním ceremoniálu a za přítomnosti televizních štábů z celého světa v předvečer otevření ženevského autosalonu, tedy 2. března po 15. hodině, přímo v areálu výstaviště Palexpo.

Celá anabáze však oficiálně odstartovala již loni 22. listopadu, kdy vedení jury, volící Vůz roku, zveřejnilo definitivní seznam třiceti osmi automobilových novinek, jež splnily všechny podmínky pro zařazení do ročníku 2020.

Následně každý z 60 porotců nominoval sedm z nich (zatím bez bodování) a 25. listopadu bylo zveřejněno sedm novinek, jež se o titul utkají. Testováním v Mortefontaine letošní ročník postoupil do své závěrečné fáze a do 28. února musí každý z porotců rozdělit svých 25 bodů mezi sedm finalistů, přičemž samozřejmostí je povinné slovní zdůvodnění u každého z vozů (všechny detaily budou zveřejněny na webu www.caroftheyear.org).

Česká stopa v anketě COTY

Odborná anketa volící Vůz roku (Car of the Year, COTY) běží bez přerušení od roku 1963 a je vzorem pro lokální ankety. Česká republika má v COTY jednoho zástupce od roku 1993, vždy šéfredaktora magazínu Automobil. Do roku 2000 jím byl Milan Jozíf, do roku 2015 Tomáš Hyan a od roku 2016 za Českou republiku volí autor článku.

Zdroj: Jiří Duchoň, šéfredaktor magazínu Automobil a zástupce ČR v porotě volící Vůz roku (COTY)
24.únor 2020