Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Praga vstupuje na trh hypersportovních vozů

Historická značka Praga, která se v rámci motorsportu aktuálně věnuje především zahraničním okruhovým i offroadovým aktivitám, uvedla na trh zcela nový hypersportovní vůz Praga Bohema.

Model představuje ve stádiu předprodukčního prototypu. Vysoce výkonný vůz s agresivním do detailu propracovaným designem a špičkovým zpracováním půjde do produkce jen ve velmi limitované edici a jeho filozofie čerpá ze tří základních principů: nízká váha, karbon a čistě benzínový pohon.

Dvousedadlová Praga Bohema s váhou pod 1000kg bude dosahovat extrémních výkonů s cílem zajet na okruhu na silničních pneumatikách Pirelli srovnatelné časy na kolo jako ostré okruhové závodní speciály GT3 na závodních pneumatikách. Současně nabídne dostatečný komfort a praktičnost při vyjížďkách na silnici, kde rozhodně nebude trpět nezájmem kolemjdoucích.

Cílová váha produkční verze by měla být pouhých 982 kilogramů (váha vozu s provozními kapalinami)! Pohonná jednotka je odvozena z legendárního Nissanu GT-R, jedná se tedy o šestiválec se dvěma turbodmychadly, který je znám pro svou spolehlivost, jednoduchý servis a také pro velký potenciál zvyšování výkonu. Naprosto unikátní zážitek z jízdy dotváří závodní poloautomatická převodovka.

Bohema je unikátně designované umělecké dílo, se kterým ale klidně můžete vyrazit z domu a dojet až na závodní trať. Odkud pochází inspirace? Z prototypu R1R, který potvrdil správnost filozofie extrémně výkonného silničního vozu pro použití na okruzích. Praga nasbírala cenné zkušenosti a správnost konceptu potvrdil i dlouholetý ambasador značky Praga, bývalý závodník F1 a hvězda IndyCaru Romain Grosjean.

Grosjean z mnoha vlastností Bohemy vyzdvihuje především unikátní schopnost vozu naprosto hladce překlenout přechod z pohodového tempa na obyčejné silnici v ostré závodní tempo na závodním okruhu, což ocenil i při nedávném intenzivním testování na Slovakia Ringu.

“Jsem absolutně nadšený z toho, co dokáže Bohema na okruhu a jak se chová v běžném provozu na silnici. Jde to úplně hladce a bez nutnosti jakéhokoliv přenastavování, což je výjimečné,” říká Romain. “Praga zvládnula postavit přesně to, o čem jsme se kdysi bavili! V jednu chvíli si na silnici užíváte plynulou jízdu, bavíte se se spolujezdcem a auto přitom „žehlí“ nerovnosti jakoby nic. Vše naprosto v klidu. Najednou se ocitnete na okruhu, všechno se rázem změní a vy auto tlačíte na samou hranu výkonu a sbíráte jeden rychlejší čas na kolo za druhým. Znovu a znovu. Přitom objevujete, čeho všeho je Bohema schopná. A to se pořád bavíme o předprodukčním prototypu, který má stále ještě pár měsíců finálního ladění a vychytávání před sebou.”

Bohemu vyvinul počtem malý ale velice talentovaný tým designérů a inženýrů. Její aerodynamický tvar byl laděn k dokonalosti ve větrném tunelu jednoho z týmů formule 1. Celkové aero vozu je dechberoucí, ve 250 kilometrech za hodinu dokáže vyvinout přítlak 900 kilogramů! Maximální rychlost je podřízena tomu, jaké nejvyšší rychlosti jsou auta schopny dosáhnout při jízdě na okruhu. Bohema se dostává na 305 km/h.

Důležité ale je, že důraz kladený na aerodynamické vlastnosti vozu, nenarušil jeho elegantní křivky a působivý vzhled. Kvalitně obráběné komponenty, jako jsou například závěsy dveří, pedálovka nebo hrdlo palivové nádrže na autě vynikají a současně odrážejí cit značky pro detail.

Posedlost Pragy dostat vůz pod tisíc kilogramů velmi dobře demonstruje právě zpracování kokpitu. 56 karbonových dílů čalouněných vysoce kvalitní alkantarou dohromady váží pouhých 34 kilogramů. Každý detail konstrukce je ovlivněný cílem minimalizovat hmotnost při zachování potřebných vlastností. Použití uhlíkových vláken, hořčíkových slitin a titanu to jen dokazuje.

Nezávislé odpružení typu push-rod využívá horizontálně umístěné plně nastavitelné tlumiče, které zajišťují maximální zdvih a zároveň snižují výšku karoserie. Velmi lehký vůz s pouhými 180 kilogramy neodpružené hmotnosti je tak s tímto řešením dostatečně komfortní pro silniční provoz a vývojáři se díky tomu mohli obejít bez technicky komplikovaných adaptivních systémů. Kola s centrální maticí mají vepředu rozměr 18 palců, zadní pak 19 palců. Nasadit ale lze 18palcová kola vpředu i vzadu, což zajišťuje možnost použít na okruhu závodní pneumatiky rozměrů specifikace FIA GT3. Extrémně výkonné brzdy využívají lehké a odolné karbon-keramické kotouče o velikosti 380mm se šestipístkovými třmeny.

Praga vstupuje s Bohemou do posledních měsíců vývoje, testování se kromě Slovakia ringu bude odehrávat především v Anglii, Evropě a také na Středním východě. Produkce hypersportu v hodnotě 1.28 milionu EUR (+ DPH) je naplánována na druhou polovinu roku 2023. V tomto roce Praga celkově vyrobí prvních deset kusů Bohemy. Ve stejném roce česká značka otevře své nové zastoupení v Anglii, kde budou mít zákazníci možnost si vůz naspecifikovat. V dalších čtyřech letech pak bude ručně vyrobeno vždy kolem dvaceti kusů hypersportů, což novým majitelům zajistí dostatečnou exkluzivitu. Každému zákazníkovi bude také vůz předán přímo na okruhu prostřednictvím týmu testovacích jezdců, kteří se postarají o dostatečné obeznámení zákazníka se všemi informacemi kolem vozu a jeho chováním jak na okruhu tak na silnici.

Pohonné ústrojí

Motor PL38DETT modelu Praga Bohema vychází z legendárního 3,8litrového motoru V6 se dvěma turbodmychadly, který Nissan používá ve všech modelech GT-R od roku 2007. Výjimečnost tohoto motoru nespočívá pouze v jeho výkonovém potenciálu, ale také v jeho spolehlivosti. Na dodávkách nových motorů GT-R se Praga domluvila přímo se společností Nissan. Jde o světový unikát, protože japonská automobilka si svého klenotu velmi cení. Při vývoj motoru se česká značka spojila se svým dlouholetým partnerem, s renomovanou britskou společností Litchfield Motors. Litchfield má více než dvacetileté zkušenosti s výkonostním tuningem a

na vozy GT-R je světově uznávanou autoritou. Společnost Litchfield nové motory rozebírá a upravuje na suchou vanu, čímž snižuje celkovou výšku pohonné jednotky o 140 mm. Díky tomu je motor vozu Bohema usazen níž a nehrozí mu nedostatečné mazání ani při velkém přetížení ve vysokých rychlostech v zatáčkách. V základní specifikaci chce Praga ve spolupráci se společností Litchfield dosáhnout u sériového vozu Bohema výkonu 700 koní při 6 800 ot./min a točivého momentu 725 Nm v rozmezí od 3 000 do 6 000 ot./min, přičemž Litchfield je známý tím, že z jednotky GT-R umí „dostat“ i přes 1 000 koní.

Pohonná jednotka vydechuje přes dvojici titanových výfuků, jejichž tlumení z velké části zajišťují katalyzátory. Motor přitom neztrácí nic ze svého charakteristického hrubého projevu, zároveň však nepřekračuje hlukové normy běžné na většině závodních okruhů. Naladění přitom umožňuje vést v kokpitu konverzaci a to i v rychlostech výrazně převyšujících povolené silniční limity.

O přenos síly na zadní kola se stará sekvenční převodovka Hewland, kterou s motorem propojuje robotizovaná spojka, umožňující poloautomatický režim jízdy. Převodovka je vybavena na zakázku vyrobenými šikmými ozubenými koly s cílem optimalizovat její chování v silničním provozu. Předností zůstávají rychlé řazení, vysoká odolnost a schopnost zvládat vysoký kroutící moment při zachování minimální hmotnosti.

Pro optimální rozložení váhy je motor s převodovkou umístěn přímo za monokokem vozu. Pohonné ústrojí však není součástí samonosné konstrukce vozu. Důvodem bylo zabránit pronikání a přenášení nepříjemných vibrací a rezonancí do interiéru. Palivová nádrž o objemu 74 litrů je pak dost velká na to, aby se s Bohemou dalo cestovat bez větších starostí o dojezd.

Podvozek a karoserie

Design Bohemy je vyvinutý kompletně týmem společnosti Praga využívající CFD (computational fluid dynamics) modelování a vyladěný v aerodynamickém tunelu jednoho z týmů formule 1. Vše bylo navrženo s maximálním důrazem na efektivitu a výkon, přičemž si Bohema zachovala svoje krásné křivky. Kompletní aero Bohemy generuje přítlak 900 kilogramů při rychlosti 250 km/h.

Podvozek je robustní, velice tuhý i díky karbonovému monokoku. Praga zde těžila ze své zkušenosti z výroby okruhového speciálu R1 a zároveň neméně velkých zkušeností českých a slovenských výrobců karbonových dílů, kteří dodávají své výrobky pro mnohé světoznámé evropské automobilky. Přední blatníky nejsou strukturální částí, proto jsou zrcátka připevněna k monokoku pomocí extrémně dlouhých celokarbonových držáků, které mají nejen estetickou, ale také aerodynamickou roli. Obraz ve zpětných zrcátkách je díky tomu čistý a nerušený vibracemi. V aerodynamicky designovaných bočnicích jsou hluboké úložné prostory pro dvojici na míru dělaných padesátilitrových kožených kufrů skýtajících dostatek prostoru pro výbavu na okruhové ježdění nebo víkendová dobrodružství.

Kokpit

Kokpit je kvůli aerodynamice sice úzký, ale důmyslně navržený tak, aby se do něj pohodlně usadili v závodní pozici řidič se spolujezdcem. Řidič si svou pozici může nastavit pomocí výškově stavitelné sedačky, nastavitelné pedálovky i volantu. Díky propracované ergonomii mají jak řidič tak spolujezdec dostatek prostoru na to, aby si mohli nerušeně užívat unikátní zážitek z jízdy.

Odnímatelný volant je sám o sobě uměleckým dílem. Jeho součástí je digitální displej zobrazující rychlost, zařazenou rychlost, teplotu oleje a chladící kapaliny, jízdní režim a samozřejmě výstražné kontrolky. Po stranách displeje jsou umístěné spínače blinkrů, klaksonu a dalších funkcí. Nad displejem pak jsou ještě další dva otočné voliče jízdních režimů, stěračů a dalších funkcionalit. Volant je potažený Alkantarou a nabízí fantastický grip jak v závodních rukavicích, tak bez nich.

Na středové konzoli jsou umístěné další ovládací prvky jako launch control, parkovací brzda a aktivace vestavěného hasícího přístroje. Na vnějších stranách kokpitu pak najdeme otevírání dveří a ovládání zpětných zrcátek. Klimatizaci si posádka nastaví na panelu nad hlavou. Inspiraci pro jeho výrobu čerpali designéři v letecké

a závodní divizi společnosti Praga. Geniálně jednoduchou, ale nesmírně funkční věcí je skrytý, výsuvný a také odpružený držák mobilu nad středovou konzolí. Samozřejmostí je nabíjení telefonu díky USB-C portu.

TRH

Po pěti letech od spuštění projektu, testování na dráze i na silnici, prochází Praga Bohema závěrečnou vývojovou fází. V první polovině roku 2023 pak bude představena ve své finální sériové specifikaci. V současné době přijímá objednávky a jedná s potenciálními prodejními partnery v zemích, jako jsou Austrálie, Německo, Hongkong, Japonsko, Jihoafrická republika, Španělsko, Tchaj-wan, Spojené arabské emiráty, USA a Velká Británie, kde už Praga pro vůz získala plnou silniční způsobilost. V Anglii také vznikne nové globální centrum značky. Klientům zde poskytne plné zázemí pro testovací jízdy, specifikaci vozidla a další klientský servis.

V uplynulých týdnech absolvoval vývojový tým značky Praga testovací dny s Benem Collinsem, nejslavnějším Stigem z Pořadu Top Gear. Bylo to vůbec poprvé, co se Ben Collins vrátil na okruh v Dunsfoldu. Bohema nejen v jeho rukách prošla náročnými testy jak na suchu tak v dešti. Praga plánuje ruční výrobu přibližně 20 vozů ročně, v roce 2023 však bude vyrobeno maximálně 10 vozů.

Výroba

Praga dlouhodobě spolupracuje se značkou Kresta Racing, vysoce respektovaným českým rallyovým týmem, v jehož výrobní hale už vznikají okruhové speciály R1. Ruční výroba Bohemy zde odstartuje v první polovině roku 2023. Společnost založená českou rallyovou legendou Romanem Krestou je známá svými vysokými standardy přípravy a montáže vozů. Roman Kresta se do historie automobilových závodů zapsal pěti tituly mistra České republiky v rally a desetiletým působením na mistrovství světa v rally, kde jezdil za oficiální tovární týmy Ford a Škoda WRC.

Praga v motorsportu

V motokárách Praga se na závodech, které se již více než deset let konají na dráhách po celém světě, prosadilo mnoho nadějných jezdců. Praga každoročně vyrobí až 7 000 motokárových podvozků, což z ní činí jednoho z nejúspěšnějších výrobců motokár se dvěma tituly mistra světa FIA.

Závodní vůz Praga R1 se v posledních letech stává čím dál známějším a oblíbenějším závodním vozem ve Velké Británii, Evropě a Severní Americe. Okruhový speciál s motorem uprostřed a karoserií z uhlíkových vláken je znám svým silným aerem a ovladatelností s relativně přijatelnými provozními náklady a snadnou údržbou. Výkonově je přitom schopný poměřovat se i se speciály kategorie GT3.

Zdroj: Pavel Eichler
28.listopad 2022