První automobil s názvem Tatra, odvozeným od slovenských velehor Vysokých Tater, vyjel z kopřivnické automobilky před 90 lety, 29. března 1919.
Prvním vozem se značkou Tatra na karoserii byl model původně označený NW typ U. Tento osobní automobil pro čtyři až šest osob, který poháněl řadový šestiválec o obsahu 5340 cm3 a výkonu 65 koňských sil (asi 48 kW), se v Kopřivnici vyráběl již od roku 1915 a ve výrobě se udržel až do roku 1925. Na dnešní poměry to byl velký "žrout", když na sto kilometrů spotřeboval téměř dvacet litrů benzínu. Dosahoval rychlosti až 120 km/h.
V roce 1919 automobilka zkoušela novou verzi tohoto vozu vybavenou převratnou novinkou – pedálem ovládanými brzdami na všechna čtyři kola. Kvůli tomu vedení firmy zvolilo pro zkoušky obtížný terén v Tatrách. Zde vozy zaujaly svojí schopností překonat pro jiná auta tehdy nesjízdné úseky, například ze Štrby do Tatranské Lomnice. Především místní obyvatelé začali proto auto přirovnávat k Tatrám, což se ujalo.
Z názvu velehor se pak stala nejprve značka automobilů, již od roku 1920 ji nesly všechny kopřivnické vozy. Název Tatra byl registrován jako obchodní jméno firmy v roce 1934, do té doby se společnost jmenovala Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks-Gesellschaft, neboli Kopřivnická vozovka. Od tohoto názvu, který byl registrován roku 1891 po přeměně firmy na akciovou společnost, je také odvozeno původní značení automobilů NW.
Tatru, jednu z nejstarších automobilek na světě, založil Ignác Šustala (Schustala), který již v roce 1850 zahájil v Kopřivnici výrobu bryček a kočárů. Firma se zdárně rozrůstala, Šustala přibral společníky a v roce 1858 nechal zaregistrovat společnost Schustala and Co. Firma postavila několik továrních hal a v roce 1882 zahájila výrobu železničních vagónů. První automobil nazvaný Präsident, který byl i prvním osobním automobilem vyrobeným ve střední Evropě, opustil továrnu v březnu 1897. O rok později začala produkce nákladních vozů, které dodnes tvoří hlavní výrobní program kopřivnické automobilky.