Podnikatelé, kteří si koupí novější automobily s nižšími emisemi, budou nyní jezdit levněji. Umožní to novela zákona o silniční dani, kterou podepsal prezident republiky. Zákon mění výpočet slevy ze základní sazby silniční daně tak, že nově bude záviset na stáří vozu, a nikoli na emisní třídě Euro, jak je tomu nyní.
Zákon zároveň zavádí zdanění vozidel silniční daní pro automobily již od 3,5 tuny. Některá vozidla na ekologický pohon osvobozuje od daně. Autodopravci podle mluvčího sdružení Česmad Bohemia Martina Felixe přijetí novely vítají. "Přispěje to k obměně vozového parku za ekologická vozidla a současně zabrání znevýhodnění českých dopravců proti zahraniční konkurenci," uvedl již dříve Felix. Nová pravidla pro výběr daně by podle něj mohly částečně otupit krizi narůstající v důsledku rekordních cen nafty a silného kurzu koruny vůči euru.
Silniční daň se netýká všech motoristů, ale odvádí se s určitými výjimkami za všechna vozidla určená k podnikání. Novela osvobozuje od daně nákladní auta do 12 tun, která jezdí na pohon šetrný k životnímu prostředí. Jde o vozy na elektrický pohon, na hybridní pohon, zkapalněný ropný plyn (LPG), stlačený zemní plyn (CNG) nebo ty, které mohou spalovat směs benzinu a etanolu označenou jako E85.
Podepsaný zákon také prodlužuje dobu, po kterou je možné u určitých vozidel uplatňovat slevu na dani, na devět let. První tři roky se sníží o 48 procent, druhé tři roky o 40 procent a poslední tři roky o 25 procent.
Dopravci se podle údajů Svazu dovozců automobilů v posledních letech orientují na ekologická vozidla. Letos například téměř 80 procent prodaných nákladních aut nad 12 tun plnilo normu Euro5, která bude platit až za dva roky. Průměrné stáří užitkových vozidel v Česku se pohybuje kolem deseti let.