Tuzemský automobilový trh zažil v říjnu výrazné zpomalení. Prodej lehkých užitkových aut v desátém měsíci klesl meziročně téměř o pětinu na 5006 vozů, růst prodeje osobních vozů se pak snížil na sedm procent z průměrných deseti v předchozích měsících. Vyplývá to ze statistiky Svazu dovozců automobilů.
Odborníci přičítají říjnový výkyv dopadům světové finanční krize, přes to za celý letošní rok počítají s růstem. Celkový prodej osobních aut od ledna do října vzrostl o desetinu na 121.973 aut, odbyt lehkých užitkových aut se zvýšil o šest procent na 50.978 vozů.
V západoevropských zemích poptávka po nových autech minulý měsíc většinou klesala. Například Německo zaznamenalo propad o osm procent, ve Francii se prodej v říjnu meziročně snížil o zhruba sedm procent, v Itálii téměř o pětinu a ve Španělsku dokonce o 40 procent.
Podle ředitele Svazu dovozců Pavla Tunkla je obnova vozidlového parku v Česku stále velmi nízká. "Tuzemská obnova činí ročně zhruba tři procenta z celkového počtu registrovaných osobních vozidel. Ve vyspělých zemích se obnova pohybuje na úrovni okolo deseti procent. V období konjunktury dosahuje až 12 procent, v období recese klesá k devíti procentům," dodal.
Nejprodávanější značkou osobních i lehkých užitkových aut byla Škoda. Ta zaznamenala v kategorii osobních vozů propad o sedm procent na 37.728 aut, mezi užitkovými vozy, kam spadá i část upravených osobních aut kvůli možnosti odpočtu DPH, pak prodej škodovek vzrostl o devět procent na 12.654 vozů.
Mezi osobními vozy si za Škodou nejlépe vedla značka Ford s nárůstem prodeje o 29 procent na 9286 vozů. Třetí skončil Renault s pětinovým růstem na 7780 aut. V kategorii lehkých užitkových aut potvrdil svou pozici největšího dovozce Ford s růstem o 13 procent na 5467 prodaných aut, třetí Volkswagen zvýšil odbyt o pět procent na 5446 vozů.
Prodej nákladních aut klesl o tři procenta na 9213 vozů. Nejprodávanější byla trojice Mercedes Benz (1986), MAN (1556) a Iveco (1336). Prodej autobusů se zvýšil o třetinu na 912 vozidel.