Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Prodej v ČR loni stoupl o 8,4 procenta

 

 

 

 

 

 

 

Prodej nových osobních vozů v Česku loni přes oslabení poptávky v závěru roku meziročně vzrostl o 8,4 procenta na 143.661 vozů. Zájem o užitkové vozy se ale snížil o 3,3 procenta na 59.986 nově registrovaných automobilů. Uvedli to zástupci Svazu dovozců automobilů (SDA) na čtvrteční tiskové konferenci.

     Dohromady v obou kategoriích bylo registrováno 203.647 aut, což je o 4,7 procenta více než v roce 2007. Na poklesu ve čtvrtém čtvrtletí se podle ředitele SDA Pavla Tunkla projevily dopady ekonomické recese, které snížily poptávku zejména firemních zákazníků. Vliv mělo také oznámení ministra financí Miroslava Kalouska, že by si podniky mohly odečítat DPH nejen při nákupu užitkových, ale i osobních vozů. To přimělo firmy, aby nákup nových vozů odložily. V prosinci poklesl prodej osobních aut o 2,3 procenta a užitkových o 39 procent.
 
    Dovoz ojetých osobních aut loni vzrostl téměř o čtyři procenta na rekordních 230.974 vozů. Z toho 29 procent tvořila auta starší deseti let.  "V letošním roce očekáváme růst prodeje osobních aut zhruba do pěti procent, v případě schválení možnosti odpočtu DPH by to mohlo být o desítky procent. Naopak u lehkých užitkových vozů letos očekáváme pokles," uvedl Tunkl. Propad podle něj čeká i kategorii nákladních aut.
 
 
    Mezi novými osobními vozy loni nejvíce prodala Škoda, která zaznamenala odbyt 44.530 aut, následuje Ford s prodejem 10.897 aut a značka Renault, jejíž vozy si loni pořídilo 9189 motoristů. Nejprodávanějším modelem byla Škoda Fabia před Škodou Octavia a Fordem Fusion. Největší podíl, celkem 47 procent, měly třídy malých a mini vozů, vozy nižší střední třídy měly 16 procent trhu a střední třída 13,5 procenta. Vozům s naftovým motorem klesl podíl z dřívějších 30 procent na 24 procent, auta se zážehovým motorem tvořila 71 procent trhu.
 
 
    V kategorii lehkých užitkových vozů se nejlépe dařilo Škodě s prodejem 14.378 kusů, druhý Ford prodal 6483 vozů a třetí Volkswagen 6454 aut.
 
    Vozy Škoda zaznamenaly v kategorii osobních i lehkých užitkových aut propad. Prodej mezi osobními auty se mladoboleslavské automobilce snížil o 9,3 procenta, v kategorii užitkových to bylo 5,5 procenta. Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka mohl být pokles ještě výraznější, kdyby automobilka na podzim nepřikročila k výraznému zlevnění svých modelů. "Snížení cen podle mě přišlo pozdě, ale pomohlo eliminovat propad tržního podílu, který po prvním pololetí vypadal ještě větší," dodal.
 
   
 Prodej nákladních aut kvůli ekonomické recesi loni poprvé od roku 2003 poklesl, a to o 8,7 procenta na 10.581 vozidel. Nejlépe se prodávaly značky Mercedes Benz (2285), MAN (1856) a Iveco (1563). Prodej autobusů se naopak zvýšil o čtvrtinu na 1191 vozidel. Jedničkou na trhu byl Mercedes (390), následoval Irisbus (329) a SOR Libchavy (222).
 
    Celkové registrace nových motocyklů loni vzrostly o devět procent na 27.222 strojů. V kategorii nad 50 ccm byly nejprodávanější značky Honda, Yamaha a Suzuki.
    
    Nejprodávanější modely osobních aut v roce 2008
pořadí
model
počet prodaných vozů
1.
Škoda Fabia
23.659
2.
Škoda Octavia
12.711
3.
Ford Fusion
5067
4.
Škoda Roomster
4131
5.
Peugeot 207
3257
6.
Kia C’eed
3126
7.
Renault Thalia
2706
8.
Volkswagen Polo
2676
9.
Toyota Yaris
2673
10.
Volkswagen Golf
2345
    Zdroj: SDA
19.leden 2009