Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Prodeje stouply do konce září o desetinu

Zájem o nová osobní auta v tuzemsku za tři čtvrtletí vzrostl meziročně o více než deset procent na 109.000 vozidel. Podobně se zvýšila poptávka po lehkých užitkových vozech, kterých se prodalo 46.000. Uvedli to zástupci Svazu dovozců automobilů a Sdružení AP na pondělní tiskové konferenci.

Nejprodávanější značkou osobních vozů byla Škoda s 34.000 prodanými automobily. Za zvyšováním prodejů stojí podle odborníků rostoucí životní úroveň a klesající ceny, které se u nejlevnějších modelů dostávají ke 150.000 Kč. "Automobily jsou dostupnější, zlepšuje se relace mezi reálnou mzdou a cenou automobilu," uvedl prezident Svazu automobilového průmyslu Martin Jahn.
 
Podle něj světová finanční krize zasáhla Českou republiku zatím jen omezeně a prodejů nových vozů se netýká. To je rozdíl například proti Spojeným státům, které se potýkají s úvěrovou krizí a počet prodaných automobilů prudce klesá.
 
Podle tajemníka svazu dovozců Pavla Tunkla navíc českým silnicím stále nadprůměrně vládnou starší vozidla, takže prodejci nových osobních vozů mají nadále prostor k růstu na jejich úkor. To je rozdíl proti zemím západní Evropy.
 
Roční obměna vozového parku se v ČR pohybuje na úrovni 3,4 procenta, zatímco v zemích na západ od Aše to je osm až deset procent. Průměrné stáří osobních vozů v ČR je 14 let. Svaz dovozců odhaduje, že desetiprocentním růstem prodejů nových osobních vozidel skončí celý letošní rok.
 
Za Škodou mezi novými osobními vozy následuje americký Ford, který prodal 8200 aut, a francouzský Renault s odbytem 7000 vozů. Na čtvrtém místě skončil německý Volkswagen, který prodal 6800 aut, na páté místo se dostal jihokorejský Hyundai s 5300 prodanými vozy.
   
Nejprodávanější byly minivozy a malé automobily, kterým patřilo 48 procent trhu. Následuje nižší střední třída s podílem 16 procent a střední třída s 13 procenty.
 
 
Nárůst zaznamenaly statistiky i u motocyklů a autobusů. Milovníci jednostopých vozidel zaregistrovali téměř 24.000 nových motorek, což je o desetinu více než ve stejném období loni. Nejoblíbenější značkou motocyklů je Yamaha. Vůbec největší růst byl u autobusů, počet nově prodaných se zvýšil o 36 procent na 800 kusů.
 
Jedinou kategorií, která zaznamenala pokles, jsou nákladní vozy. Celkem se jich za prvních devět měsíců prodalo necelých 8300, což je o 82 (jedno procento) méně než loni. Nově prodaným kamionům dominuje Mercedes – Benz, následuje MAN a Iveco.
    
    Nejprodávanější značky nových osobních vozů v ČR (leden – září)
Pořadí
Značka
2008
2007
1.
Škoda
33.931
35.676
2.
Ford
8164
6295
3.
Renault
7092
5921
4.
Volkswagen
6819
5287
5.
Hyundai
5328
4859
6.
Peugeot
5294
4947
7.
Citroën
5185
4787
8.
Kia
4189
3195
9.
Toyota
3958
3925
10.
Fiat
3246
2615
17.říjen 2008