Takzvané nové státy Evropské unie a další nové průmyslové země budou v příštích letech stále významnějšími místy výroby automobilů. Uvedla to studie společnosti PricewaterhouseCoopers.
Podle ní vznikne v letech 2005 až 2010 v těchto zemích 84 procent z celkového počtu nově postavených automobilových montážních linek pro osobní a malé nákladní vozy. V Česku má výroba automobilů růst do konce dekády nejrychleji. “Výrobci se snaží ušetřit kapacity v průmyslových zemích v reakci na ztrátu podílů na trhu,” vysvětlil v tiskové zprávě Karl Gadesmann ze společnosti finančního poradenství. “Další přesunují montážní linky do levných zemí, kam vyvážejí, hlavně do Mexika, střední Evropy nebo Číny, aby zůstali konkurenceschopní,” podotýká.
Hlavní důvod pro přesun montážních linek je ale vysoké očekávání ekonomického růstu v nových průmyslových zemích, tvrdí studie Automobilového institutu PricewaterhouseCoopers. “Mnohé z těchto zemí jsou teprve na začátku automobilového boomu, takže pro podniky má smysl montovat automobily na místě,” tvrdí Gadesmann.
Například automobilová společnost Toyota nechává montovat 58 procent svých menších vozů na takzvaných “emerging markets”, tedy v nových průmyslových státech.
Podle analýzy mají být v Evropě do konce dekády vyrobeny dva miliony vozů, což by bylo 21 procent z celkového nárůstu výrobyaut, který obnáší 9,1 milionu jednotek. Největší část z tohoto podílu ale nevznikne v mateřských zemích automobilových koncernů jako Francie nebo Německo, nýbrž v nových členských státech EU. Zatímco v Německu nebo ve Francii má výroba aut ročně růst o 1,5, respektive půl procenta, Česko vede s 13procentním růstem žebříček 20 nejdůležitějších zemí výroby automobilů. Důvodem jsou investice firem Toyota-PSA, Hyundai a VW, jež staví montážní linky v Česku.
Celkem 45 procent celkového přírůstku se odehraje v asijsko-pacifickém regionu. Východní Evropa přispěje devíti procenty, ovšem nejrychleji roste. Pro východní Evropu PwC čeká v průměru šestiprocentní růst ročně.
Zhruba polovinu nových montážních linek postaví tři výrobci, Toyota 20 procent, Renault-Nissan 15 procent a Hyundai 14 procent. Kromě Evropy se soustředí i na Brazílii, Rusko, Indii a Čínu, které přispějí k růstu celkem 44 procenty. V Latinské Americe se pro výrobce automobilů stává zajímavou zemí Mexiko, počet tam vyrobených aut vzroste do konce dekády o 32 procent.
Hlavní důvod pro přesun montážních linek je ale vysoké očekávání ekonomického růstu v nových průmyslových zemích, tvrdí studie Automobilového institutu PricewaterhouseCoopers. “Mnohé z těchto zemí jsou teprve na začátku automobilového boomu, takže pro podniky má smysl montovat automobily na místě,” tvrdí Gadesmann.
Například automobilová společnost Toyota nechává montovat 58 procent svých menších vozů na takzvaných “emerging markets”, tedy v nových průmyslových státech.
Podle analýzy mají být v Evropě do konce dekády vyrobeny dva miliony vozů, což by bylo 21 procent z celkového nárůstu výrobyaut, který obnáší 9,1 milionu jednotek. Největší část z tohoto podílu ale nevznikne v mateřských zemích automobilových koncernů jako Francie nebo Německo, nýbrž v nových členských státech EU. Zatímco v Německu nebo ve Francii má výroba aut ročně růst o 1,5, respektive půl procenta, Česko vede s 13procentním růstem žebříček 20 nejdůležitějších zemí výroby automobilů. Důvodem jsou investice firem Toyota-PSA, Hyundai a VW, jež staví montážní linky v Česku.
Celkem 45 procent celkového přírůstku se odehraje v asijsko-pacifickém regionu. Východní Evropa přispěje devíti procenty, ovšem nejrychleji roste. Pro východní Evropu PwC čeká v průměru šestiprocentní růst ročně.
Zhruba polovinu nových montážních linek postaví tři výrobci, Toyota 20 procent, Renault-Nissan 15 procent a Hyundai 14 procent. Kromě Evropy se soustředí i na Brazílii, Rusko, Indii a Čínu, které přispějí k růstu celkem 44 procenty. V Latinské Americe se pro výrobce automobilů stává zajímavou zemí Mexiko, počet tam vyrobených aut vzroste do konce dekády o 32 procent.