Kategorie
Značky
Regiony
 
 

SDA: Prodeje aut klesly o 13,8 procenta

Zájem o nová osobní a lehká užitková auta klesl za první tři kvartály 09 o 13,8 procenta na 133.577 vozidel. Samotný prodej osobních aut stoupl o osm procent na 117.748 vozů. Uvedli to nový předseda rady ředitelů SDA Vít Pěkný a tajemník svazu Pavel Tunkl na úterní tiskové konferenci.

Nejprodávanější značkou osobních aut je Škoda s 32.527 vozy, následuje Ford s prodejem 12.028 aut a Volkswagen, který dodal na trh 8563 vozů. Na čtvrté pozici skončil Renault s odbytem 7781 vozů a na páté Hyundai s 6424 auty. Nejprodávanější byl model Škoda Octavia, který letos překonal prodeje dosud vedoucí menší Fabie. Třetí příčka patří Fordu Fusion. 

    Nejvíce aut se podle Pavla Tunkla prodalo ve třídě malých a mini vozů. Jejich podíl ale klesl z loňských téměř 50 procent na 38 procent. Naopak na 18,4 respektive 17,4 procenta posílily vozy nižší střední a střední třídy. Téměř 54 procent vozů si pořídili privátní zákazníci, prodej firmám klesl o 24 procent. Podíl automobilů s naftovým motorem se zvýšil zhruba o pět procentních bodů na 29,4 procenta. 

    V závěru roku by se podle Tunkla mohla oživit poptávka firemních zákazníků. "Celkový pokles prodeje pro letošní rok odhadujeme kolem 12 až 15 procent," uvedl. Propad o 13 až 14 procent pro letošek předpověděl i ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. 

    Prodej osobních vozů vzrostl za tři čtvrtletí díky přesunu části vykazovaných prodávaných aut z kategorie lehkých užitkových, kam byly zařazovány kvůli možnosti odpočtu daně z přidané hodnoty. Od dubna je možné DPH odečíst i u osobních vozů bez nutnosti jejich přestavby na užitkové. 

    Prodej lehkých užitkových automobilů se kvůli přesunu části aut mezi osobní a také kvůli hospodářské recesi snížil o 65,6 procenta na 15.829 aut. Nejvíce užitkových vozů, 2681, prodala Škoda, následuje Volkswagen s 1980 vozy a Ford s 1838 prodanými užitkovými automobily. Podíl Škody v této kategorii bude podle Tunkla zřejmě dál klesat, protože automobilka ve své nabídce nemá čistě nákladní automobil. 

    Kromě osobních vozů zaznamenaly pokles všechny kategorie. Prodej nákladních aut se propadl o 56,4 procenta na 3615 vozidel. Nejprodávanější byla trojice značek Mercedes Benz, MAN a Iveco. Odbyt autobusů se snížil o 44,9 procenta na 521 vozů. Zájem o motocykly klesl o čtvrtinu na 17.739 motocyklů a mopedů. První Honda prodala 1373 motocyklů, následuje Yamaha s odbytem 1288 strojů a Suzuki, která prodala 937 motocyklů. 

    Dovoz ojetých osobních aut spadl o 39 procent na 111.129 vozů. Více než pětinu ale stále tvoří vozy starší deseti let. Nejvíce se dováží fordy, škodovky a volkswageny.
16.říjen 2009