Kategorie
Značky
Regiony
 
 

SDA: Prodeje loni klesly o 11 procent

V Česku se loni prodalo 181.086 nových osobních a lehkých užitkových vozů, což je o 11,1 procenta méně než v roce 2008. Zhruba čtyřicítce novinářů to ve čtvrtek sdělili na tiskové konferenci předseda rady ředitelů SDA Vít Pěkný a tajemník Pavel Tunkl. Loňskou výrobu okomentoval ředitel sekretariátu SAP Antonín Šípek.

 Prodej osobních aut se díky dubnové změně zákona o DPH, která umožnila firmám nakupovat osobní vozy bez daně, zvýšil o 12,5 procenta na 161.659 vozů.Letos očekávají automobilky zhruba stejný prodej jako loni. "Ve druhé polovině roku lze očekávat mírné zlepšení," uvedl tajemník svazu Pavel Tunkl. Budou pokračovat akční nabídky, ceny ale již podle prodejců příliš neklesnou.
    Nejprodávanější značkou osobních vozů byla loni Škoda, která prodala 47.620 automobilů, což je o sedm procent více než v roce 2008. Následuje Ford s růstem prodeje o 47 procent na 16.054 vozů a Volkswagen s odbytem 11.781 aut, což představuje nárůst o 31,5 procenta. Na čtvrté pozici skončil Renault a na páté Hyundai.
    Proti roku 2008 se více prodávaly větší vozy. Podíl kategorie malých a mini vozů se snížil ze 47 na 36 procent. Střední a nižší třída dohromady tvořily 37 procent trhu. "Je to způsobeno především zvýšeným nákupem firemních referentských vozidel, která většinou patří do střední třídy," uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.
    Nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia s 21.923 prodanými vozy, následovaly Fabia (17.175) a Ford Fusion (6957). Podíl osobních vozů s naftovým motorem se zvýšil o 7,7 procentního bodu na 31,8 procenta. Podíl firemních vozů byl 48 procent.
    Počet prodaných lehkých užitkových vozů naopak kvůli změně zákona o DPH a ekonomické recesi klesl o téměř 68 procent na 19.427 automobilů. To je největší propad ze všech kategorií.
    Prodej nákladních aut zaznamenal propad o 55 procent na 4760 vozidel. Nejprodávanější byl Mercedes s 1113 prodanými vozy, následují MAN a Iveco. Poptávka po motocyklech se snížila o 27,5 procenta na 19.741 strojů. Nejprodávanější byla Honda (1485), dále Yamaha (1438) a Suzuki (1026).
    Dovoz ojetých osobních aut se loni snížil o 37 procent na 144.602 vozů. Podíl dovážených vozů starších deseti let byl přes 20 procent.
     
    Nejprodávanější značky osobních a lehkých užitkových vozů v ČR v roce 2009:
značka
osobní
užitkové
celkem
pořadí
Škoda
47.620
2872
50.492
1
Ford
16.054
2462
18.516
2
Volkswagen
11.781
2445
14.226
3
Renault
10.604
1612
12.216
4
Hyundai
8416
266
8682
5
celkem
161.659
19.427
181.086
 

18.leden 2010