Kategorie
Značky
Regiony
 
 

SEAT ukončí výrobu limuzíny Exeo

Pokus o španělskou recyklaci jinak povedeného Audi A4 u zákazníků neprošel. Zájem o vůz je malý, jeho výroba stojí a brzy má skončit úplně.

Seat Exeo ve své podstatě není vůbec špatné auto, již od počátku však trpělo nálepkou ingolstadtského recyklátu. Technika modelu navíc nebyla od předchozí generace Audi A4 B7 převzata zcela, ale jen částečně, a tak se nedostupným staly silnější motory nebo pohon všech kol.

Španělský sedan si přesto své zákazníky našel, i když jich nebylo mnoho – v letech 2009 a 2010 prodalo pokaždé nějakých 23 000 exemplářů. Později, navzdory příchodu faceliftu v roce 2011, ale obliba vozu začala opadat, a tak vlastně ani není divu, že prezident závodní rady španělské značky na autosalonu v Ženevě oznámil, že Seat již šestnáct týdnů nevyrobil jediné Exeo.

Podle zdrojů ze zákulisí ovšem ani čtyřměsíční výluka neznamená finální ukončení celé výroby, zatím. Konec produkce by měl přijít až v červnu nebo v červenci, nepatrné šance na rozhýbání linky v továrně v Martorellu tak ještě existují. Spíše se ovšem počítá s tím, že volné místo zaplní navýšení výroby Audi Q3, samozřejmě v závislosti na poptávce.

Kvůli klesajícím prodejům navíc Seat dočasně pozastavil i výrobu linku modelu Ibiza a padáka tak dostalo 400 agenturních dělníků (přesněji řečeno Seat neobnovil jejich kontrakt). S ohledem na snahu co nejvíce snížit výrobní náklady se ovšem počítá s tím, že o práci by měl přijít i regulérní personál.

Podle španělské automobilky by přitom tato situace měla být jen dočasná. Někdy na podzim by se dělníci prý mohli vrátit k výrobním linkám, což zřejmě souvisí i s úspěchy nového Seatu Leon a možným příchodem chystaného Seatu Toledo ST neboli kombi, který by se spolu s obdobnou verzí Škody Rapid mohl vyrábět ve Španělsku. To jsou ale jen spekulace.

Návrat pracovních sil do Martorellu tak sice jistý není, Seat ovšem není jedinou automobilkou, která redukuje počet pracovních míst. Minulý týden totiž propouštění 300 agenturních dělníků oznámila Honda, tisíce zaměstnanců pak v poslední době propustily PSA, Fiat a Audi. Takový je však již aktuální stav automobilového průmyslu v Evropě.

11.březen 2013