Kategorie
Značky
Regiony
 
 

SOVA: Na koupi ojetiny je třeba kvalitní příprava

Koupě auta je pro lidi po pořizování bydlení druhý největší výdaj v rodinném rozpočtu. Proto se na koupi auta celých 68 % zájemců pečlivě připravuje. Vyplynulo to z výzkumu NMS Market Research „Češi a auta 2021“, který na jaře zrealizovala pod odbornou gescí Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů SOVA.

Výzkum se zaměřil na problematiku koupě a prodeje aut. „Shrneme-li situaci, zákazníci hodnotí jako nejméně problematický nákup auta od rodiny, rizika zde vidí pouze 11 % z nich. Proti tomu až 53 % respondentů vidí nejvyšší rizika u nákupu auta na inzerát,“ uvádí Kamil Kunc z NMS Market Research.

Na inzerát raději s odborníkem

Nejvíce se na českém trhu prodávají ojeté vozy, které stojí za plnými třemi čtvrtinami prodejů. že ojetinu kupovali na inzerát, přitom uvádí více než třetina kupujících (35 %). Jakkoliv je jejich příprava na nákup vozu důkladná, většina z nich se soustředí na funkčnost auta v okamžiku prohlídky. „Zákazníci soukromé inzerce si velmi málo uvědomují dvě věci: Za prvé, vady automobilu mohou být skryté a projeví se nejčastěji až s odstupem času. A za druhé, i prodávající je nejčastěji opět laik, který nemusí znát vady, rizika a závažnost opotřebení vlastního vozu,“ říká Zbyněk Veselý, předseda Sdružení SOVA.

Kvalitní technická prohlídka odborníkem chybí při soukromém nákupu v plné polovině případů. Druhá nejčastěji opomíjená náležitost je řádná kupní smlouva. „Lidem v zarážejícím množství případů stačí stáhnout nějaký papír z internetu a ihned podepisují. V kombinaci nulové technické prohlídky a nedostatečných záruk z amatérské kupní smlouvy pramení největší podíl nespokojených zákazníků při koupi na inzerát,“ dodává Zbyněk Veselý, jehož sdružení pomáhá majitelům automobilů již 17 let. Ze zkušeností SOVA přitom vyplývá, že nejčastější vady kupované ojetiny jsou stočený tachometr, padělaný rok výroby a oprava po závažné havárii či totální škodě.

Podle sdružení může rizika zmírnit nákup v kvalitním autobazaru, jehož služby využívá 48 % dotazovaných. „Auto v něm prochází výkupní kontrolou, prověrkou původu a právních závad vozu. Cena je stanovována s přihlédnutím k opotřebení a stavu vozu a není tedy zcela subjektivní jako u inzerátu,“ vysvětluje Zbyněk Veselý.

Zájemci tlačí na cenu

Čtvrtina respondentů má zkušenosti s přímým prodejem vozu. Téměř 40 procent uvádí, že mělo víc než 10 zájemců a absolvovalo s nimi více než 5 obhlídek. Po 63 % prodávajících byla požadována sleva. „Prodávající jsou nuceni věnovat prodeji nemalou pozornost a zpravidla nedocílí požadovanou cenu,“ doplňuje Zbyněk Veselý.

Sběr dat probíhal 4.–10. června v prostředí Českého národního panelu. Průzkumu se zúčastnilo 1005 osob, reprezentativní vzorek online populace České republiky ve věku 18–64 let.

Zdroj: SOVA
29.červenec 2021