Středoevropské automobilky budou do tří let vyrábět zhruba o 70 procent vozů víc než nyní. Uvádí to analýza, kterou na oborové konferenci v Brně představil šéf Sdružení automobilového průmyslu ČR Vratislav Kulhánek.
Česko, Polsko, Slovensko, Slovinsko a Maďarsko loni vyrobily přes dva miliony vozů. V roce 2010 to bude téměř 3,5 milionu. Hlavní podíl na nárůstu bude mít Slovensko. V Česku výroba vzroste o 65 procent.
Automobilový průmysl je ve střední Evropě jedním z hlavních tahounů národních ekonomik. Třeba na Slovensku tvoří víc než třetinu celého průmyslu.
Celkem v pěti zemích působí 12 závodů na výrobu či montáž aut, připravují se další čtyři. Desítky jiných podniků dodávají komponenty. Obor zaměstnává stovky tisíc lidí, na Slovensku je to kolem 75.000 a v Česku zhruba dvojnásobek. Další desetitisíce mají ještě přibýt, pokud je ale bude odkud brát.
Země se už nyní potýkají s nedostatkem kvalifikované pracovní síly, často si ale zaměstnance přetahují mezi sebou. Například v Česku pracují v automobilovém průmyslu tisíce Slováků a Poláků. “Kdybychom alespoň část našich lidí, kteří pracují v průmyslu v zahraničí vrátili na Slovensko, problém by se vyřešil,” míní ředitelka Sdružení automobilového průmyslu SR Mária Nováková.
Na Slovensku nyní působí PSA Peugeot Citroën, Volkswagen a KIA Motors. Země je podle Novákové už teď největším světovým producentem osobních aut na počet obyvatel. Počet vyrobených vozů by přitom měl do tří let vzrůst o 200 procent na 805.000 kusů, tvrdí analýza z průzkumu J.D.Power. Slováci jsou ještě optimističtější a hovoří o 850.000 vozech.
Víc by tak ze středoevropských zemí vyrábělo jen Česko, podle odhadů 1,4 milionu vozů, což by byl oproti loňsku druhý nejvyšší nárůst. Kromě nárůstu výroby Škody Auto a automobilky TPCA je do čísel zahrnuta i výroba společnosti Hyundai v Nošovicích, která by měla začít koncem příštího roku.
O téměř 54 procent by měla vzrůst výroba v Maďarsku, kam po Audi, Subaru a Suzuki míří také Fiat. Víc než o třetinu víc se bude vyrábět v Polsku, kde zatím působí Fiat, General Motors a Volkswagen a chystají se Ford a Suzuki. Čtrnáctiprocentní nárůst očekává analýza ve Slovinsku. Postará se o to jediný tamní výrobce Renault.
Vývoj výroby osobních aut ve střední Evropě
2006 | 2010 | nárůst | |
Česko | 850.000 | 1,400.000 | 65 % |
Slovensko | 267.000 | 805.000 | 201% |
Polsko | 590.000 | 811.000 | 37,7% |
Maďarsko | 190.000 | 290.000 | 53,8% |
Slovinsko | 153.000 | 174.000 | 13,7% |
celkem státy | 2,046.000 | 3,480.000 | 70,1% |
zdroj: skutečnost, analýza z průzkumu J.D.Power