Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Tatra získala zakázku pro jordánskou armádu

Po loňských propadech ve výrobě hlásí kopřivnická Tatra novou zakázku. Moravskému výrobci nákladních automobilů podařilo uzavřít významnou obchod s jordánskou armádou.

„Získali jsme pro letošní rok kontrakt s jordánským zákazníkem na 60 vozidel v hodnotě několik set milionů korun,“ říká Andrej Čírtek, mluvčí společnosti Czechoslovak Group, do níž Tatra patří.

Podle informací HN se hodnota transakce pohybuje okolo 200 milionů korun. Tatra navíc podle důvěryhodného zdroje s jordánskou armádou jedná o rozšíření kontraktu až na dodávku 300 kusů podvozků s motorem. Hodnota zakázky by se v takovém případě blížila jedné miliardě korun.

300 vozů
Až takový počet podvozků s motorem může kopřivnická Tatra dodat do Jordánska v následujících letech.
„Můžu potvrdit, že kontrakty pro Jordánsko plněné v tomto roce by mohly být ještě výrazně vyšší, ale nechceme vytvářet žádná očekávání,“ vysvětluje Čírtek.
Tatra je ve světě známá tím, že se na rozdíl od svých konkurentů nezaměřuje na velkosériovou výrobu. Namísto toho vyrábí v menších sériích vojenské i civilní speciály s unikátními podvozky.

V Jordánsku má Tatra historicky velmi dobré jméno. Naposledy tam v letech 2015 a 2016 za stovky milionů korun vyvezla kolem 130 podvozků. Na těch si pak místní společnost KADDB stavěla vlastní vojenská vozidla.

Kopřivnickou Tatru vlastní ze dvou třetin skrze společnost Czechoslovak Group známý zbrojař a průmyslník Jaroslav Strnad a zbytek patří podnikateli Renému Materovi. Firmu koupili v roce 2013 v konkurzu. Ke dnu ji tehdy stáhly obří dluhy a prudký propad poptávky. Firma poté po několik let vykazovala rychlý růst výroby i zisku. Už v roce 2015 vydělala 390 milionů korun, tedy o desítky milionů víc, než kolik do její koupě museli noví majitelé investovat.

Už na konci roku 2017 se nicméně objevily první problémy. Strnad tehdy v rozhovoru pro HN přiznal, že očekávaná výroba okolo 1700 nákladních aut nebyla reálná. Nakonec jich firma vyrobila „jen“ 1481, což ale stále bylo o 12 procent více než rok předtím. I čistý zisk nakonec činil 556 milionů. Loňská čísla jsou ale mnohem horší. Automobilka v roce 2018 vyrobila 851 kusů vozů – počítá do nich celá vozidla i podvozky. Letos chce opět významněji růst.

Tatru na podzim loňského roku opustil šéf firmy Radek Strouhal, kterého dočasně nahradil krizový manažer Petr Karásek. Ten už firmu pro Strnada s Materou vedl do prosince 2015. Situace v Tatře ale není jediným problémem, který musí Strnad řešit. Jeho skupina Czechoslovak Group, kterou od loňského jara oficiálně vlastní i řídí jeho syn Michal, investovala i do automobilky Avia. Její výrobu přesunuli z pražských Letňan do Přelouče na Pardubicku a na počátku loňského roku představili po dvou letech čekání nové modely. Už v srpnu se ale jejich výroba kvůli nedostatečnému zájmu zastavila – už po 39 kusech. Nový závod měl přitom kapacitu až 1200 aut za rok.

Zdroj: iHNED
3.únor 2019