Kategorie
Značky
Regiony
 
 

Tunkl: prodeje letos klesly o šest procent

Prodeje nových osobních aut v Česku se v prvním čtvrtletí snížily o 5,9 procenta na 31.075 vozů. Největší pokles o více než 12 procent zaznamenal trh v lednu, naopak v březnu byl prodej téměř o jedno procento vyšší než loni. Prodej lehkých užitkových vozů do března klesl o dvě pětiny na 9209 aut. Oznámil to tento týden tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Pokles v obou kategoriích podle Tunkla způsobila především nižší poptávka firemních zákazníků, kteří čekali na možnost odpočtu DPH u osobních aut, která je účinná od 1. dubna. Firmy se na nákupech osobních aut podílely 28 procenty, v březnu pak jen zhruba pětinou. V loňském prvním čtvrtletí to bylo 42 procent. Podíl prodávaných osobních vozů s benzinovým motorem meziročně stoupl o čtyři procentní body na 75 procent. 
    Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka by letošní prodej osobních a lehkých užitkových aut mohl skončit na úrovni loňského roku. "Situace by se letos měla zavedením odpočtu DPH pro osobní vozy narovnat. Část poptávky po lehkých užitkových vozech se přesune zpět do kategorie osobních aut," uvedl. 
    Nejprodávanějším osobním vozem byla Škoda s prodejem 8512 aut, následuje Ford s odbytem 2953 vozů a Renault, který prodal 2093 aut. Škoda vede i mezi lehkými užitkovými vozy s 2043 prodanými auty. Druhý skončil Volkswagen s prodejem 1294 vozů a třetí Ford s 796 auty. 
    Škoda zaznamenala v kategorii osobních aut pokles o 19 procent a mezi lehkými užitkovými vozy o 46 procent. Podíl mladoboleslavské automobilky na trhu osobních aut klesl o čtyři procentní body na 27 procent. 
    Dovoz ojetých osobních vozů meziročně klesl o 45 procent na 29.716 aut. Pokles způsobilo především zavedení poplatku za první registraci starších aut, která neplní ekologické normy, ale i masivní slevy prodejců nových vozů. 
    Prodej nákladních aut kvůli ekonomické recesi klesl o 47,5 procenta na 1334 vozů. Nejprodávanější byl Mercedes se 361 prodanými vozy, za ním skončil MAN s 218 auty a Iveco, které prodalo o dva vozy méně. Zájem o nové autobusy vzrostl o šest procent na 222 vozidel. 
    Zájem o motocykly klesl téměř o 15 procent na 3411 strojů. První skončila Yamaha s prodejem 275 strojů, následuje Honda s 254 prodanými stroji a Suzuki s odbytem 247 motocyklů.
 
18.duben 2009